چکیده:
آثار هنری علاوه بر ویژگیهای زیباشناختی، بازتاب دهندهی مناسبات اجتماعی-فرهنگی بستر تولیدکنندهی خود نیز هستند. در گیلان بسیاری از اماکن مذهبی شیعی، دارای نقاشی دیواری بودهاند که پیدایش آنها را به دورهی صفوی نسبت میدهند. شاهنامه کارکیا در سدهی 15 میلادی(نهم ه.ق) در شهر لاهیجان نگاشته شد. این شاهنامه به سبک نگارگری ترکمن شیراز تصویرگری شده است. پرسش اصلی تحقیق حاضر این است که الگوهای متشابه و متفاوت میان نقوش شاهنامه کارکیا و نقاشیهای دیواری بقاع متبرکه کدام است و چگونه شباهتها و تفاوتهای نقاشی دیواری بقاع متبرکه در لاهیجان و نگارههای موجود در شاهنامه کارکیا تحلیل میگردد؟ روش تحقیق توصیفی تحلیلی است. روش گردآوری اطلاعات اسنادی و کتابخانهای از طریق فیشبرداری و تصویرخوانی است. یافتههای تحقیق نشان میدهد، نقاشیهای دیواری بقاع متبرکه با نگارههای موجود در شاهنامه کارکیا دارای مشخصههای بارزی هستند که برگرفته از یک فرهنگ مادر میباشند و آن، فرهنگ ایرانی است که فرهنگ شیعه در نقاشی بقاع و گرایشهای ایرانی در شاهنامه کارکیا بخشی از آن است. هردو نقاشی دارای نقوش نمادین مانند اژدها، خورشید، تاج و درخت سرو هستند. نقش خورشید در هردو نقاشی به یک معنا و مفهوم به کار گرفته شده است ولی نقش اژدها کاملا معنای متضاد دارد که از روابط آن با سایر نشانههای درون اثر قابل درک است. نقش تاج نیز در هر دو نقاشی به معنی سلطنت، قدرت، فره شاهی و آسمانی است. درخت سرو نیز دارای معانی مشترک است که همگی ریشه در باورها و اعتقادات فرهنگی ایران دارند. فرآیند طرد و جذب نشانهای، ساز و کار اشتراک نشانهها و تفاوتهای آنها درون نقاشی بقاع و شاهنامه کارکیا را بیان میدارد. نشانهها اگرچه ریشه در فرهنگ ایرانی دارند اما در اثر همنشینی و رابطه درزمانی با سایر نشانههای درونمتنی، معانی منحصر به فردی را بازنمایی میکنند.
In addition to aesthetic features, works of art also reflect the socio-cultural relations of the producing context. In Gilan, many holy shrines accommodate murals that belong to the Safavid period. On the other side, Karkia Shahnameh was written in the 15th century AD in the city of Lahijan. This Shahnameh is illustrated in the style of Turkmen painting in Shiraz. This paper as the descriptive-analytical study queries the similarities and differences between the designs of Karkia Shahnameh and the murals of the holy shrines. The data collection method is based on library review, and data analysis was conducted qualitatively. The research findings show that there are some distinctive similarities between mural paintings of the studied holy shrines and portrays of the Karkia Shahnameh, so that the semiotic spaces of Shiite culture is a part of it. Both paintings have common symbolic motifs such as dragon, sun, crown and cypress tree. The motif of the sun is used in the same sense in both paintings, but the role of the dragon has a completely opposite meaning. The motif of the crown in both paintings also means kingship, power, and celestial splendor. The cypress tree also has common meanings, all of which are rooted in Iranian cultural beliefs. Although those mentioned signs almost rooted in the Iranian culture, the unique representation of the symbols in each specific artistic work (murals or book illustration) convey distinguishable meanings due to the relations with other signs within the executed context.