چکیده:
هدف از این پژوهش، این است که نشان داده شود چگونه ظهور اندیشه های دینی زردشت، معانی جدیدی را در تفکر سیاسی و مناسبات قدرت در ایران ایجاد کر د. هرچند این روند پیش از آن در پرتو منافع و دشمن مشترک در میان قبایل مختلف آریایی پدیدار شده بود، با این حال، این مناسبات با قرار گرفتن در یک چهارچوب دینی، معانی وسیع تری یافت و این مبانی شکل گرفته، با ظهور هخامنشیان، در حوزه گسترده تری در حد جهان بشری تح قق یافت . بسیاری از آموزههایی که در مکاتب مختلف فکری فلسفی غربی وجود دارد، حاصل ظهور این دین جدید در تاریخ بشری است؛
دینی که با پیوند زدن منافع بنیادین جمعی با عالم الهی، نگرشی متفاوت را به نوع انسان و کل بشریت در جهان شد؛ ایده هایی که تحقق عملی اش را در حوزه تاریخ « جهان وطنی » پایه گذاری کرد و آغازی برای ایده های مختلف نگاری، وامدار مورخان متاثر از عصر هلنیسم هستیم.
In this article، it is tried to show how the emersion of Zoroaster's religious thoughts،
created new concepts in political thoughts and power relations in Iran.
Although this process had been emerged in the light of common interests and common
enemy among different Aryan tribes، however these relations found broader implications
and with the emergence of Achaemenids، these formed foundations، were realized in an
more extensive zone of human world.
Most of doctrines that exist in different philosophical-intellectual western schools، are the
results of this new religion in human history. The religion that founded a new attitude to
humankind and humanity by linking fundamental interests of the collective to divine
world and was a new beginning for new different ideas of cosmopolitan. The practical
realization of these ideas in the field of historiography، are indebted of historians
influenced by Hellenism.