خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود)تصویر 12-قالی ملطیه با نقش صندوقچه(مأخذ: fO golataC ehT 0598،1995،stepraC hsikruT &%16603HMKG166G% نقوش بوتهی خشخاش و گوشواره گل خشخاش گاها بهمعنای جادو و خواب ابدی است«و همچنیننماد قدرت رویا و فراموشی است که بر انسانها پس از مرگ و قبلاز تولد دوباره مستولی است»(شوالیه و گربران،ج 3،99،1382).
(به تصویر صفحه مراجعه شود)تصویر 13-قالی غازی عینتاب با نقش گوشواره(مأخذ: 0530،1995،stepraC hsikruT fO golataC ehT ) نقشمایههای برگ برگ،نقشی است که میتواند به مرگ و حیات اشاره داشته باشد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)تصویر 14-قالی گردیز با نقش جاممأخذ: 176،2007،leahciM sesnarF در کنار موارد فوق،گفته میشود که نقوش جامهایی که در دو طرفمحراب به صورت قرینه به کار رفتهاند و بیشتر در قالیچههای سجادهایموسار دیده میشوند،از زیباترین نمونههای این قبیل طرحها هستندکه عموما به قرن 18 م تعلق دارند (275-273،2005،apanalsA) .
WWW (به تصویر صفحه مراجعه شود)نقش درخت زندگی،نمادی است از جستوجو برای ابدیت وشوق حیات پس از مرگ پرندگانی که در این زمینه در بافندگی مناطقمختلف دیده میشوند،پرندگان زندگی هستند که آمادهی پرواز درموعد مقرر خود میباشند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)تصویر 20-قالی برغمه،سدهی 18 م با نقش چرخسرنوشت(مأخذ: (0118،1998،stepraC hsikruT fO golataC ehT) &%16604HMKG166G% نقشمایههای پیکان و سنگ چخماق چخماق از جمله نقوشی است که برای محافظت از خانه،خانوادهو افراد محبوب در برابر وقایع بد مثل مرگ یا جدایی،بر روی بافتههابه کار میرود،«ساختههایی از سنگ چخماق بهعنوان نمادی ازحفاظت،در قالیهای قونیه-قاراپینار57متعلق به سدهی 18 م وقالیهای قونیهی سدهی 19 م یافت میشود»(همان،0145)."