چکیده:
گرایش شاعران معاصر عرب به مکتب رمانتیک، نقطه آغازین تحول در این شعر به شمار می رود و رمانتیک ها از گروه های پیشتازی هستند که دگرگونی ادبیات عربی و همگامی آن با عصر جدید، با تلاش های آنان شروع شد. هرچند تعداد این جماعت در ابتدا اندک بود و بیشتر تغییر در حوزه معانی شعر را مد نظر داشتند، اما طولی نکشید که شمار آنها بیشتر شد و دامنه تحول خواهی آنان نیز، گستردش یافت به طوری که در مدتی کوتاه، محتوا و ساختار شعر معاصر عربی را دگرگون ساخت. این تاثیرگذاری به حدی گسترده بود که در فاصله میان دو جنگ جهانی، برجسته ترین شاعران عرب که آثاری جهانی پدید آورد ه-اند، از پیروان مکتب رمانتیک هستند. در جای جای اشعار این گروه از شاعران، نمونه های بارزی از شعر رمانتیکی پدید آمده است که بیانگر میزان تاثیر این مکتب ادبی در شعر معاصر عربی است. پیوند میان نابسامانی های اجتماعی جهان عرب و اندوه که یکی از درون مای های اصلی شعر رمانتیکی است از عوامل گسترش و ماندگاری این تاثیرگذاری ژرف به شمار می رود. این مقاله با ذکر نمونه هایی از شاعران رمانتیک عرب، گستره این تاثیرگذاری را نشان می دهد.
The neo-Romantics of the contemporary Arabic literature (the followers of Europian Romanticism). are among the forerunners who wanted to follow the modern literary changes. The emergence of Romantic Literary School in Arabic poetry is supposed to be the start of a undamental change in Arabic literature.as the start of a drastic change.Although their efforts mostly emphasized the reform of content while relying on two elements of 'veracity of sentiments' and 'organic unity' in poetry; soon after، this change was more and more developed by proponents of modern poetry. In less than half a century، the whole Arabic poetry was gradually affected by this unique change.
خلاصه ماشینی:
"تأثیر شاعران معاصر عرب از مکتب ادبی رمانتیک علی سلیمی1 حسین رضا اخترسیمین2 چکیده {IBگرایش شاعران معاصر عرب به مکتب رمانتیک،نقطۀ آغازین تحول در این شعر به شمار میرود و رمانتیکها از گروههای پیشتازی هستند که دگرگونی ادبیات عربی و همگامی آن با عصر جدید،با تلاشهای آنان شروع شد.
از آن جمله:دو کتاب«الرومنسیة فی الشعر العربی و الغربی»و«خلیل مطران طلیعة الشعراء المحدثین»نوشته ایلیا الحاوی،و کتاب «الرومنتیکیة»نوشتۀ محمد غنیمی هلال،و کتابهای بسیاری تحت عنوان«المذاهب الادبیة»از جمله:-مذاهب الأدب،یاسین الأیوبی،و«الأدب،انواع و مذاهب»نوشته فایز ترحینی،و کتاب تحلیلی(الإتجاهات الجدیدة فی الشعر العربی المعاصر»نوشتۀ عبد الحمید الجیدة،و نیز در کتابها و مقالات مربوط به نقد ادب معاصر عربی،دربارۀ این موضوع،به زبان عربی،تفصیل بحث شده است،اما در زبان فارسی تاکنون آثار اندکی در این زمینه به نگارش در آمده است از جمله:کتاب ارزشمند استاد شفیعی کدکنی «شعر معاصر عرب»که بخشهایی از آن به تأثیر مکتب رمانتیک در شعر معاصر عربی اختصاص یافته است.
(شرارة،1984،ص 199)در میان رمانتیکها،بعضی از اصحاب«ادب مهجر»مانند جبران خلیل جبران،گاهی نسبت به حفظ اصالت و ساختارهای زبان از خود بیاعتنایی نشان دادند و جملۀ معروف جبران«لی لغتی و لکم لغتکم»که از سوی وی،برای مخالفین بیان شده است،نمونهای از این گرایش است و همین موضوع یکی از زمینههای اختلاف میان آنان و اصحاب دیوان در مصر شد.
(ترحینی،1995،ص 114)چنانکه جبران آن را«معبد روح مینامد که همراه درد و رنج، قلب بشر را پاک میکند»(سلیمی،1384،ص 115)بنابراین عشق یکی از محورهای اصلی مکتب رمانتیک است که شاعر به آن پیوسته تا خلأ وجود خود را به وسیلۀ آن پر کند و نقصهای درونیش را به واسطۀ آن برطرف نماید."