خلاصه ماشینی:
"» دفتر نخست:آیین،جشن فرشکرد فصل نخست:آموزهی قربانی در این بخش نویسنده نخست برای مطالعهی نمادپردازی مراسم زرتشتی تحویل سال،همانندی میان بازنمودهای آخرتشناسیک دین زرتشتی و توصیفات جشن تحویل سال را نشان میدهد؛سپس معنای برخی از اصطلاحات گاهانی را که ارزش آیینی دارند بررسی کرده و آنگاه بر سر موضوع ترتیب سرودههای گاهانی و یکپارچگی آنها میرود؛و در نهایت ساختار مراسم گاهانی و مراحل آن را بررسی میکند.
تا پیش از آنکه بیلی کتاب مهم و همچنان تأثیرگذارش،مسائل زرتشتی،را منتشر کند رأی غالب آن بود که فروشی جفت روحانی آدمیست که در آغاز برای گزینش میان نیکی و بدی فراخوانده شده بود ولی پس از آنکه بیلی ریشهشناسی درست این واژه را طرح کرد ثابت شد که«فروشی آن بخش از انسان نیست که یکی از دو طرف پیشرو انتخاب کرده است،بلکه بخشیست که در نبرد بزرگ کیهانی حضوری فعال دارد:هیچ فروشی نفرینشدهای وجود ندارد.
دفتر دوم:افسانهی زندگی پیامبر فصل نخست:پیش از گفت-و-گو روش زبانشناسانه و فیلولوژیک،که از سدهی هجدهم در بررسی میراث دینی زرتشتی به کار بسته شده دستآوردهای روشنی داشته است اما در عین حال با جدا کردن پژوهشهای مدرن از سنت زرتشتی گاه به تفسیرهایی غلط از اوستا و به ویژه گاتها راه داده است.
آنچه را زرتشت جوان ناخودآگاه کرده است پیروانش میباید در کمال آگاهی از چراییش انجام دهند» فصل دوم:گفتوگو سنت زرتشتی میگوید آغاز پیامبری زرتشت دیدار او با اهرمزد در سی سالگی بوده است اما نخستین متون یونانیای که در این باب گزارشی دادهاند این تاریخ را جور دیگری روایت میکنند؛پس نخست باید دید روایت سنتی کی و کجا تثبیت شده و کدام روایت پذیرفتنی تر است:«روایت کهن را در اوستای موجود نمییابیم."