خلاصه ماشینی:
"بخش اول، بررسی مسئله از نظر فقهی بخش دوم، نقل اقوال در باره معنای مراد آیه بررسی مسئله از نظر فقهی چنان که گفتیم، ترجمهای که از این آیه در بیش از 50 ترجمه فارسی ملاحظه شد و نیز نظربرخی از مفسران، با دو حکم فقهی ضروری مغایرت دارد: نخست اینکه ازدواج زن و مرد مسلمان هرچند زناکار باشند با زن و مرد مشرک حراماست و در هیچ شرایطی اجازه چنین ازدواجی داده نشده است.
چون روایت اول درست مانند آیه مورد بحث است وهمان ابهام را دارد و درباره روایت دوم هم این احتمال داده میشود که جدایی میان مرد زناکارو همسرش به وسیله طلاق بوده است، چون در متن روایت آمده است که خویشان همسر آنمرد زانی شکایت نزد امام بردند و امام آنها را از هم جدا کرد.
ابنجریر طبری در تفسیر خود اقوال و روایات مختلفی را درباره آیه مورد بحث نقلمیکند؛ از جمله قول ابنعباس و سعید بن جبیر و چند تن دیگر را که نکاح را در آیه شریفه بهمعنای وطی و زنا گرفتهاند میآورد و در پایان میگوید: نزدیکترین قول به صواب نزد منقول کسی است که میگوید: نکاح در اینجا به معنای وطی است.
مطلب دیگر اینکه چند تن از مفسران در پاسخ چنین ادعایی گفتهاند: مواردی در قرآنوجود دارد که در آنها نکاح به معنای عقد نیست، مانند آیه « و ابتلوا الیتامی حتی اذا بلغواالنکاح فان آنستم منهم رشدا فادفعوا الیهم أموالهم» (نساء، 6) که در این آیه بدون شک کلمهنکاح به معنای عقد نیست بلکه به معنای توان جنسی و رسیدن به رشد و بلوغ است و در زبیدی، تاج العروس، ج 4، ص 240."