خلاصه ماشینی:
"پیامبر صلیالله و علیه و آله نیز طبیب است و داوری او زمانی اثر میکند کهفرد بدو ایمان بیاورد: «بدان که مثال پیغمبران مثال طبیبان است و مثال خلق،بیماران و مثال قرآن،مثال خزانه،داوری همه بیماران آنجا بود؛و برای این گفت حق تعالی:{/و ننزل من القرآن ما هوشفاء و رحمۀ للمؤمنین/}2و همچنان که هرکسی که بهطبیب ایمان ندارد و همهچیزها گزانیده(چشیده و مزهکرده)خورد که طبیب او را از آن منع کند،بیماری او هرروز زیادت گردد،همچنین کافران و فاسقان که به گفتاو-صلی الله علیه و آله-کار نکنند و هرچه او گفت،نکنند بیماری ایشان هر روز زیادت بود.
لاجرم حجاب عادتایشان را کور میدارد»20 عین القضات معتقد است تنها کسی میتواند مدعیدانستن قرآن و حقایق آن شود که آن را از خدای متعالبیاموزد و این مرهون بیرون شدن از انواع حجابهاست.
او به تعبیرمولانا آتش در هوس زده بود: {Sمعنی قرآن ز قرآن پرس و بس#وز کسی کاتش ز دست اندر هوس#پیش قرآن گشت قربانی و پست#تا که عین روح او قرآن شدست#روغنی کاو شد فدای گل به کل#خواه روغن بوی کن،خواهی تو گلS}عین القضات معتقد است بیشتر مفسران،به جای آنکهعزم آن کنند که به حقایق قرآنی از طریق تهذیب نفس وتعلیم الهی نائل شوند،میکوشند که آن را با صرف داشتنزبان عربی و پارهای دانشهای ظاهری فهم کنند.
مستی این مرد داند که چه بود{/لا یصدعون عنها ولا ینزفون/}30مستی ایشان این بود»31 وی حروف مقطعۀ قرآن کریم را«ابجد عشق»و سری&%17809DMKG178G% میان خداوند و پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله میداندو بر آن است که این بطنی است از قرآن که کسی را بهدرک آن راه نیست: «ای عزیز او خواست که محبان را از اسرار ملک وملکوت خود،خبری دهد در کسوت حروف تا نامحرمانبر آن مطلع نشوند."