چکیده:
آرمان شهر یا مدینه فاضله، از مفاهیمی است که سال ها ذهن اندیشوران زیادی را به خود مشغول کرده است. شاید بتوان گفت از همان ابتدا که بشر توانست مفهوم جامعه بشری را درک کند، از پس سختی ها و مصائب، آرزوی چنین جامعه ای را با خود همراه کرده. این امید، همچنان تا به امروز ادامه یافته و تسکین دهنده بشر برای رهایی از مشکلات شده است.
این آرزوی بشر، توسط ادیان به اوج خود می رسد و با ظهور مردی که منجی جهان است، حقیقت می یابد. البته باید گفت که مدینه فاضله پیامبران الهی در مقایسه با آرمان شهرهایی که اندیشه بشر، آن ها را طراحی کرده است، تفاوت ماهوی دارد؛ چرا که پیامبران الهی، به دنبال استقرار نظامی مطلوب برای زندگی بشر و سعادت او رفته اند که قانونگذار آن، خالق انسان ها است. البته تعبیر آن ها از آرمان شهر نیزجامعه ای است که اجرا کنندگان آن، پروا پیشگان وارسته ای هستند که خود را برابر خدا مسوول می دانند و آماده پاسخگویی از عملکرد خویش در روز واپسین هستند و در پی آن، هدایت مردمان را هدف نهایی خود قرار داده اند.
این حکومت آرمانی، مورد توجه همه ادیان الهی قرار گرفته است. از جمله می توان به مکتب یهود اشاره کرد.تشکیل حکومت آرمانی ماشیح یا همان موعود یهود، موضوع بسیاری از متون عهد عتیق است که به شکلی مستقیم یا غیرمستقیم مورد اشاره قرار گرفته و آینده ای روشن را در پیش روی پیروان خود ترسیم کرده است. حال با بیان یک سلسله شرایط و ویژگی های چنین جامعه ای از منظر یهود، در صدد ترسیم آرمان شهر موعود یهود برآمدیم که عاملی در راستای بسیاری از اقدامات یهودیان است.
Utopia is the major concept which attracted the nuids of the learned to themselves. It is said since human beings could understand the concept of their society at the early ages، they were accompanied with such a society via afflictions and problems. This hope has been continued and made human beings tranquilled for releasing of such problems.
This came in to its culimination by different religions. It will reach the truth by a man who will renew the world. It should be mentioned that Utopia of prophets in comparison with that made by human beings differs substantially، because te prophets have been gone to prepare an agreeable system of life for the happiness of a society which its law mater is the creator of human beings. Their interpretation of utopia is a society that its executors are virtuous and god-fearing who are resparsible in the presence of Allah. Prophets are also ready to answer their approaches in the Here after day.
In following، the leading of human being is their utmost aim.
This notion is attracted in to attention by we tueological religions. For example، the Jewish religion، the utopia of Mashih، that is، the promised Jew is the major subjects of the old testament which directly or indirectly pointed out it and planned the lightening future for his followers. Now، we present some characteristics of such a society such as Jew for illustrating their Utopia.
خلاصه ماشینی:
"از طرف دیگر، آنچه ما از یهود، در نظر داریم، قومی است که از زمانهای دور، توسط حضرت موسی( به شریعت هدایت شده و به طور متوالی مورد لطف و مرحمت پیامبران الهی بوده است؛ هر چند نافرمانی و سرپیچی از فرامین انبیای الهی نیز در تاریخ قوم یهود دیده میشود که این سرپیچی، نتیجهای جز رنج و آوارگی برای آنها نداشته است.
او، رهبری آرمانی است که از سوی یهوه، مأمور اجرای عدالت وبرپایی حکومت است، که نه تنها رهبر قوم یهود، بلکه رهبرهمه اقوام و ملل شده و پس از بازگرداندن یهودیان به اورشلیم، از همان جا بر جهان، حکومت خواهد کرد؛ پس نه تنها موجب رهایی قوم یهود گردیده، بلکه آنها به عنوان قوم مقدس جایگاه خود را باز خواهند یافت.
مسلما وقتی قوم یهود، در حکومت آرمانی خود مشکلی را از جهت دولت و اقدامات آن در حکومت ماشیح نمیبینند، دربارة برآوردهشدن خواستهها و نیازها و آنچه که نیاز مردم آن دوران را تامین میکند نیز کمبودی احساس نمیکنند؛ به طوریکه برقراری صلح و امنیت که از بروندادهای نظام و از نیازهای عمدة مردم است، به بهترین گونه در آن زمان تامین میشود؛ چنانکه آمده است: آن روز، برای ایشان با حیوانات صحرا و مرغان هوا و حشرات زمین، عهد خواهم بست و کمان و شمشیر و جنگ را از زمین خواهم شکست و ایشان همان، اشعیا، باب11، بند4."