خلاصه ماشینی:
"یکی از تالیفات وی در این باب کتاب الفتوه است که آقای دکتر سلیمان آتش به تصحیح آن پرداخته1،دومین اثر او الملامتیه و الصوفیه و اهل الفتوه است که دکتر ابو العلاء عفیفی تصیحیح کرده2و به نام ملامتیان و صوفیان و جوانمردان در 4431 در کابل به وسیلهء علی رضوی به فارسی ترجمه شده است3.
آنچه در تاریخ اجتماعی ایران به عنوان آیین جوانمردی و گاه فتوت خوانده میشود،شیوهیی از حیات روحی است که ریشههای تاریخی و جغرافیایی آن را هیچکس تاکنون به کمال نتوانسته است مورد پژوهش علمی قرار دهد و هر لایهیی که از روی این مفهوم برداشته شود پوستهء و لایهیی دیگر آن را احاطه کرده است5.
55 الناصر منشوری برای سران احزاب جوانمردان صادر کرد که در آن منشور نخست گفت:آنچه در آن تردید نیست این است که اصل فتوت و منبع و مطلع آن حضرت امیر المؤمنین علی بن ابی طالب(ع) است و تمام محاسن و آداب فتوت را از وی نقل میکنند و تمام بیوت و قبایل فتیان خود را بدو منسوب میدارندن و برادری جوانمردی را تقلیدی از برادری و برادرخواندگی آن حضرت با رسول اکرم(ص) میدانند...
75 الناصر منشوری برای سران احزاب جوانمردان صادر کرد که در آن منشور نخست گفت:آنچه در آن تردید نیست این است که اصل فتوت و منبع و مطلع آن احضرت امیر المؤمنین علی بن ابی طالب(ع) است و تمام محاسن و آداب فتوت را از وی نقل میکنند و تمام بیوت و قبایل فتیان خود را بدو منسوب میدارند و برادری جوانمردی را تقلیدی از برادری و برادرخواندگی آن حضرت با رسول اکرم(ص) میدانند..."