خلاصه ماشینی:
"باید دانست از این که بعضی هندوها خدا را به شکلهای گوناگون میپرستند،نباید این عقیده نادرست پیدا شود که هندوئیسم،دین چند خدایی است و بیشتر پرستندههای ساده حقیقت نیز آن را میپذیرند.
در اینجا ذکر این نکته برای رهایی از هر کجفهمی ضروری است:اول آنکه باید یادآور شویم که در فلسفه هندو،عقیده به خدایی که در بردارنده همه، سرشارکننده همه و همیشه حاضر است،با خداها و بانو خداهای هندو تنافضی نیست.
در حقیقت پیکرهپرستی یکی از تأثیرات فرهنگ غیر ودایی است بعضی آن را به تأثیر یونان در هند(بعد از اسکندر)نسبت میدهند که این (به تصویر صفحه مراجعه شود) درست نیست.
این دو اوتاره از یک طرف برخلاف خدایان فرا انسان سمیتاهای ودایی،که نماینده نیروهای طبیعتاند و از یک طرف برخلاف مفهوم مجرد اوپهنیشدی برهمن بینشان که سرشارکننده همه است و خود را به نقشها و شکلهای گوناگون آشکار میکند، میان برترین و پرندگان(انسانها)میانجیهای انسانی به وجود میآورند.
ما در بررسی خدمت هندوئیسم به جنوب شرقی آسیا،نه تنها تأثیر عقاید و اعمال دینی هندو،بلکه تأثیر ادب،پیکرتراشی،معماری هند و زبان سانسکریت را هم بر فرهنگ این منطقه باید بررسی کنیم و تأثیرات معماری و پیکرتراشی بودایی و هندوی هندی در هنر این کشورها معروف است.
اولین دوره برخورد با غرب،که قرن 81 و آغاز قرن 91 را در بردارد،با گرویدن خیلی از هندوان به آئین مسیح مجبور شدند در اعمال دینی اصلاح قابل ملاحظه بکنند و بسی از جلوههای اندیشه هندو را که پیش از این در هندوئیسم از میان رفته بود را از نو زنده کنند."