خلاصه ماشینی:
"در این مورد به چند نکته اشاره میشود:در زورخانهها چاه آب با حوضی کوچک وجود داشت ورزشکاران پیش از شروع ورزش وضو میساختند، خواندن نماز جماعت معمول بود تا افراد باوضو وارد گود شوند.
3. مادر یا پدری که مریضی داشته و بیماری فرد بیمار طولانی میشده است،جلو در ورودی زورخانه حاضر شده از ورزشکاران که قصد ورود و ورزش داشتند میخواست مریض او را دعا کنند و در نیایش گود طلب شفا نمایند.
8. عقیده بر این است دستمال همراه ورزشکار باستانی باید بزرگ باشد تا در مواقع لزوم بتواند از آن به صورت سجادهء نماز استفاده نماید.
فردی که به شرکت در نماز جماعت در زورخانه نرسیده نماز فرادای خود را در جای ویژهء گرفتن سنگ که گفته شد مانند محراب است به جا میآورد،سپس وارد گود و جمع ورزشکاران میشود.
در تاریخ فرهنگ ورزش باستانی همدان بسیارند پهلوانانی که اگر دارای همه صفات شمرده شده نیستند،به راستی در زمانهای لازم صفات نیک پهلوانی را فراموش نکرده،بلکه تا آخرین توان جسمی ایستادگی کردهاند برای نمونه: 5.
ق)در شب جنگ سرنوشتساز «پهلوان علی محمد همدانی»را به عنوان جانشین خود انتخاب و معرفی مینماید و میگوید اگر من کشته شدم،پرچمدار سپاه ایران پهلوان علی محمد همدانی است.
3. معابد مهری در کنار چشمهها و آبهای جاری ساخته میشدند و همیشه در معابد مهری آب برای تطهیر وجود داشته،در زورخانههای گذشته چاه آب و یا آب جاری جهت تجدید وضو بوده است و امروز از سرویس آبهای لولهکشی استفاده میشود."