خلاصه ماشینی:
با بررسی این عوامل که در تحول آهنگها و اشعار غنا و موسیقی حضور دارند،در این صورت شناسایی انواع عنا و موسیقی رایج -بهطور مثال-جاهلیت و در پی آن شرایط فرهنگی،اجتماعی،محیطی و جغرافیایی،در پیدایش پدیدههای هنری این دوران،بهگونهای بهتر قابل مطالعه خواهد بود و بهطور طبیعی عوامل شکلدهندهی انواع غناهای متداول دریافته خواهند شد و مشخص میشود که مورد علاقهی چه طبقه و گروه اجتماعی بوده و چگونه با همان شکل و صورت و محتوا به دورهی اسلامی وارد شده است.
نگاهی به کتاب کتاب در چهارده فصل،دو پیوست،چکیدهی عربی و انگلیسی، منابع و نمایهها ارائه شده است: -پیشینهی پژوهشهای موسیقیشناسی -جامعه،خاستگاه و منشأ پیدایی موسیقی -جامعه،فرهنگ و هنر عصر جاهلی -شعر و موسیقی در عصر جاهلیت -کارکردهای غنا در عصر جاهلی -موالی و جواری در عصر جاهلیت -موسیقی در ایران پیش از اسلام -شعر و موسیقی در دورهی اسلامی -حکمت معنوی زیبایی و هنر در اسلام -شناخت واژه و مفهوم غنا و موسیقی -دوران پس از رحلت رسول اکرم(ص) -موسیقی در دورهی امویان -موسیقی و شعر سیاسی در دوره امویان -غنا از دیدگاه اهل سنت و ائمه شیعه(ع) -تأثیر الحان بر جان آدمی پیوست یک:تأثیر الحان بر جان آدمی پیوست دو:موسیقی و سرگذشت من در ورود به بحث مؤلف ابتدا لازم دیده است نگاهی تاریخی به موضوع پدیدههای ثابت و متغیر داشته باشد.
به باور مؤلف خواننده با مطالعهی کتاب به این نکته متمرکز میشود که پدیدههای هنر از جمله شعر و موسیقی،سفارش ویژهی عصر خود بودهاند و انواع سبکهای شعر و موسیقی هر جامعه،پاسخی به نیازهای جامعه به شمار میرفته است.