خلاصه ماشینی:
"(م) مقوله گروهبندی کرد: ترانههای رقص:این ترانهها کاملا موزوناند و هنگام خواندن بیشتر با کفزدن همراه میشوند.
همانطورکه مناسبتهایی که ترانههای کار برای آن خوانده میشوند کاستی میگیرند،کاربرد اینگونه ترانهها هم نقصان مییابد،چنانکه مثلا بیش از ده سال است که بنرج کوبی-کار تعونی زنان-با آمدن آسیاهای موتوری متروک شده،همراه با آن ترانههای برنج کوبی(هیمه)نیز قدیمی و کهنه شده است.
ترانههای دیگری نزی متداول است که کار و فعالیت خاصی را همراهی نمیکنند و فقط برای شنیدن خوانده میشوند.
اکثر این ترانهها محلی باقی میمانند و برخی هم در سراسر منطقه بویر احمدی پخش و همه جا شناخته و استعمال میشوند.
اکثر ترانهها(در حدود 600 ترانه)با جنبههایی مثبت یا منفی از عشق و مناسبات زن و مرد رابطه دارند و بیشتر آنها زیبایی زنان را توصیف میکنند.
مردی جوان تهیدستیاش را با- مراقبت یک گله گاو و گوسفند در ترانهای توصیف میکند، بدین معنا که در چنان وضع بدی زندگی میکند که ناگزیر از تن دردادن بدین کار یا کارهایی از این قبیل است و قادر نیست که کسی دیگر را برای انجام این کار اجیر کند.
مثلا در حدود 15 سال پیش یکی از خانهای بویراحمد،که با دختری زیبا و معروف محلی ازدواج کرده بود،ترانههایی در توصیف زنش سرود که اکنون در سراسر بویراحمد مشهور است.
در ترانهای به یک زن جوان آبستن در وقت دردهای زایش نوید داده میشود که"انشاء الله که بهات پسر خواهد بود و بزرگ میشود و یک تفنگ و یک عروس زیبا خواهد داشت" ********* (7)-در برگردان ترانهها،کوشش شد تا که ترجمه فارسی ترانهها با متن لری آنها دقیقا مطابقت بکند."