خلاصه ماشینی:
"همزمان،فهرستهای توصیفی برخی از مجموعههای مشتمل بردستنویسهای اسماعیلی نظیر آنچه در ذیل میآید،نیز به چاپ رسیدهاست: (به تصویر صفحه مراجعه شود) تاب و مؤلف آن جزء هفتم کتاب عیونالاخبار نوشتۀ داعی عمادالدین ادریس بنالحسن الانف،تنها منبعی است که در باب مظهر دینی خاندان صلیحیدر یمن به بحث میپردازد جایگاه مؤلف به عنوان داعی مطلق دعوتطیبی در یمن و منابع و اسناد کمیاب اسماعیلی که وی از آنهااطلاعداشته،کتاب او را به منبع اصلی مطالعه در باب دعوت اسماعیلیه در یمنتبدیل کرده است.
محتویات این هفت جزء به قرار ذیل است:جزء اول:فضایل و سیرتپیامبر(ص)و ازدواج فاطمه(س)و علی(ع)؛جزء دوم و سوم:سیرتامام علیبن ابیطالب و حوادث جمل و صفین و نهروان تا شهادت وی؛جزء چهارم:در یادکرد امامان از حسنبن علیبن ابیطالب تا نهایت روزگارائمه مستور و بدایت ظهور عبدالله مهدی؛جزء پنجم:برپایی دولتفاطمیان در افریقیه و یادکرد امامان سهگانۀ نخستین:مهدی و قائم ومنصور؛جزء ششم:در یادکرد ائمه اسماعیلی با شروع از المعزلدین الله وانتقال خلافت فاطمی به مصر،سپس دوران العزیزبالله و الحاکمبامراللهو الظاهر لاعز از دینالله و آغاز عهد المستنصر بالله؛جزء هفتم:تفصیلاتپربار و پرارزشی در باب سالیان پایانی روزگار المستنصر بالله و برپاییدولت صلیحیان در یمن،و دوپارگی متعاقب مرگ المستنصر،و دورۀالمستعلی بالله و الامر باحکام الله و شروع دورۀ دعوت طیبی در یمن و نیزتفصیلات و جزئیات مهمی دربارۀ داعیان مختلف یمن.
26 به رغم اینکه کتاب تاریخالیمن نوشتۀ عماره یکی از منابع اصلیعمادالدین ادریس در جزء هفتم عیونالاخبار است،هر یک از این دو کتابتاریخهای مختلفی را برای حوادث واحد یاد میکنند و جز در پنج تاریخ متفق نیستند!تعیین تاریخهای درست این حوادث از خلال«السجلاتالمستنصریه»-تنها اسناد موجود در باب این دوره-ممکن مینماید کهقاطع است و تردیدناپذیر."