خلاصه ماشینی:
"12 فرد دیگری که بعد از ابن ملاحمی به مکتب ابو الحسین بصری اشارهکرده،تقی الدین مؤلف کتاب الکامل فی الاستقصاء فیما بلغنا من کلامالقدماء است که اثرش در نسخهای خطی موجود است و دکتر السید الشاهدبه تازگی بخشهایی از آن را در مقالهای چاپ کرده است و تمام کتاب نیزبه تحصیح همو منتشر شده است.
17 بنا بر نوشتۀ ابن ابی الوفاء،مهمترین شرح نگار رجال حنفی،غرمینی علم کلام را نزد سراج الدین یوسف ابن ابی بکر سکاکی خوارزمی(555-626 ق)عالم مشهور بلاغی و مؤلف کتاب مفتاح العلوم فرا گرفتهو شاید وی نیز پیرو مکتب ابو الحسین بصری باشد.
علامه حلی(متوفی726 ق)در شرح خود بر کتاب تجرید الاعتقاد خواجه نصیر طوسی بهبرخی آراء ابن ملاحمی و ابو الحسین بصری اشاره کرده و از ابن ملاحمیبا عنوان محمود خوارزمی یاد کرده است.
29ابنملاحمی در کتاب المعتمد فی اصول الدین،به غیر از کتاب التصفح که جزنقلهای موجود در این کتاب و چند اثر،مفقود است به از کتابهایغرر و شرح العمد(شرحی بر کتاب العمد قاضی عبد الجبار)که به تازگیچاپ شده است30و مسألة فی تعلیق الدلیل بالمدلول ابو الحسین بصریاشاره کرده و مطالبی از آنها نقل کرده است،همچنین ابن ملاحمی ازکتاب المغنی قاضی عبد الجبار نقلهایی آورده که با متن چاپ شده،تفاوت دارد.
در این کتاب ابن ملاحمی به آراء خود اشاره نکرده است و تنها یک جا(برگ 229)اشاره کرده که عقیدۀ ابو الحسین بصری با عقیدۀ دیگرشتعارض دارد.
yrarbiL naieldoB &%05609DMKG056G% Ẓاین نسخه را احمد بن حسین بن عودی برای استفادۀ شخصی نگاشتهو حاوی چندین متن نشان دهندۀ مواضع کلامی این خانواده است وفتوایی از شیخ نجم الدین ابو القاسم جعفر بن سعید محقق حلی(متوفی676 ق)دربارۀ عدم دسترسی قول بهاشمه که معدوم شی است،آمده است."