خلاصه ماشینی:
"به عبارت دیگر،در مجموع،با احتساب 15 شعر کتاب بخوانیم و مجالی که برای انتخاب آزاد یک شعر در همان کتاب در نظر گرفته شده و 12 شعر کتاب راهنمای تدریس،شعر کودک با حضور 28 قطعه شعر در برنامهء درسی جدید کلاس اول دبستان،به حجمی معادل 14 برابر کتابهای پیشین رسیده است که از نظر کمی،رشدی بسیار چشمگیر به شمار میآید و از توجه جدی به شعر کودک،در برنامههای زبانآموزی اول دبستان، حکایت دارد.
به عنوان مثال،میتوان پرسید که شعرهای«ما کودکان»(بخوانیم،ص 65)و «پستچی»(بخوانیم،ص 70)تا چه حد از نظم فراتر رفتهاند و به مفهوم شعر نزدیک شدهاند؟ دومین نکتهای که در این بررسی آشکار نگاه مؤلفان کتابهای بخوانیم و بنویسیم،نگاهی«شاعر محور»است،نه «شعر محور»،با نگاه شعر محور،میتوان بهترین نمونههای شعر کودک را که برای دانشآموز کلاس اول دبستان مناسب باشد و اهداف زبانآموزانهء کتاب درسی را نیز تأمین کند،برگزید؛بیآنکهخود را اسیر دغدغهء حضور یا غیبت نام این شاعر یا آن شاعر کرد.
این نوشتار را با انبوهی از حرفهای ناگفته، به پایان میبریم و کلام را با این پرسش ختم میکنیم که آیا بهتر نبود به جای مجموعهء ناهماهنگ 22 شعر که از شعرهای بسیار قوی و زیبا(همچون شعرهای«من و دنیا»و«سبز،سبز، سبز»از محمود کیانوش و شعر«نسیم»از ناصر کشاورز که معلوم نیست به چه دلیلی در چاپ اخیر،از متن کتاب بخوانیم،به میان شعرهای کمکی کتاب راهنمای تدریس تبعید شده است)آغاز میشود و تا سستترین و ضعیفترین شعرهای ممکن(همچون شعر«مادر مهربان»)امتداد مییابد، به انتخاب دقیق و کارشناسانهء پنج-شش شعر زیبا و قوی از گنجینهء شعرهای موفق شاعران کودک ایران اکتفا میشد؟ انتساب شعر سست«مادر مهربان»به محمود کیانوش،نشانهء آن است که مؤلفان،نه در شناخت کاملی از کیانوش و شعر او دارند و نه شعرها را از منابع دست اول و معتبر(مجموعههای خود شاعران)انتخاب کردهاند."