خلاصه ماشینی:
"او همچنان که بسیار فشرده،توجه ما را به ژرفای روانشناسانهای که فانتزی در آنها به کاوش میپردازد،جلب میکند،به این حقیقت که حتی رمانهای واقعگرا و مشهور جهان نیز ابداع نویسنده است،اشاره کرده،میگوید:«به نظر من میتوان واقعگرایی را به فانتزیای که تظاهر به حقیقی بودن میکند و فانتزی را به واقعیتی که تظاهر به رؤیا بودن میکند،تعریف کرد.
School Library Journal(December 15, 1966) و نمایش حقایق ثابت و معینی است که حتی در آن جا و در جهانهای ممکن دیگر نیز به حیات خود ادامه میدهند»18 یویفن،با این نظر موافق است که:«هدف بنیادی فانتزی جدی،اظهار نظر درباره دنیای واقعی و کندوکاو در چون و چراهای اخلاقی، فلسفی و غیرهای است که طرح میکند.
اینگونه فانتزیها مفاهیمی بزرگسالانه دربر دارند و تصمیمگیری در مورد خط جدایی بین ادبیات ارزشمند برای کودکان و نوجوانان و نیز برای بزرگسالان-اگر چنین خطی اصلا وجود داشته باشد-به نظر بیهوده است.
»41 تامورا پیرس1نویسنده فانتزی برای بزرگسالان،نوشته است که آرمانگرایی و تخیل در ادبیات فانتزی به ویژه نوجوانان را به سوی خود جلب میکند،چرا که آنان فرصت و کارمایه عاطفی کافی دارند تا خود را وقف امور اجتماعی و سیاسی کنند: «با این همه،نوجوانان برای باروری افکار و عقاید خود به سوخت،از همان نوع سوختی که آرمانگرایی را شعلهور میکند،نیاز دارندبراساس نوشتههای یونگ2،بتلهایم3،ام.
54 گذشته از اینکه جادوگر شهر از،افسانه پریان نیست،بلکه رمانی فانتزی است و نتایج این تحقیق به ظاهر نظر بتلهایم را تأیید نمیکند،باید پرسید:از دانشجویانی که کتابهای پیش از سال 1950 را خوانده بودند،انتظار اشاره به کدام داستان«مدرن»میرفته است؟تحقیق از بزرگسالان در مورد کتابهایی که 40 سال پیش خواندهاند،احتمالا نمیتواند اطلاعات درست و مناسبی درباره عادات مطالعه کودکان معاصر ارائه کند."