خلاصه ماشینی:
"از چنین سرودهایی که همراه با کار خوانده میشدهاند در مورد عربستان نیز روایت شده است5.
چنین سرودهایی اگر فقط به منظور سرگرمی نباشد،از آغاز مانند همهی صنایع لفظی در نزد بدویان به قصد این بوده که کار را به وسیلهی جادو ترغیب کند.
آثار آشکار چنین تأثیر سحرآمیزی در عربستان فقط در آغاز پیدایش شعر هجا، همچنان که گلدتسیهر نشان داده است8،مشاهده میشود.
12»مادری بدوی نیز برای کودکش که در خواب است چنین میسراید: «بمیرم و نخستین فرزندم بمیرد اگر از نظر حیثیت،ثروت و سخاوت سرور فهر و دیگر قبیلهها نشوی،تا آنکه روزی گور تو را در خود فرو بگیرد.
اما گاهی وقتها تمامی جهان ذهنی بدویان انباشته از اندیشهی جنگ است و ازاینرو جنگ در شعر آنان نیز یکی از مهمترین نقشها را ایفاء میکند.
متنهای تاریخ ایام العرب در عصر جاهلی و در صدر اسلام آنگونه که به خصوص در کتابهای توده،همچون کتاب وقعة صفین19اثر ابن مزاحم روایت شده است،انبوهی از این دست قطعههای شعری را که در آغاز و در میانهی جنگ سروده میشده،برای ما بازگو میکنند.
آلوارت: Ahlwardt,u?ber Poesie und Poetik der Araber 8 دربارهی به اصطلاح شاعران اوائل از قبیلههای گوناگون اطلاع میدهند مانند بقیهی اوائل است که باید آنها را در شمار اختراعهای شبه دانشمندانه به حساب آورد.
از زندگی نیلوس Nilus مقدس اغلب این نکته نقل شده است که بدویان شبه جزیرهی سینا در قرن چهارم میلادی به هنگام کشیدن آب از چاه سرودی را میخواندهاند که آن را با سرود چشمهی اسراییلیان(ش 21،17)مقایسه کردهاند."