خلاصه ماشینی:
به این ترتیب،در بخش نخست کتاب مقالاتی از کاول،هنسون،ویلسون و کارول میخوانیم که محور نخست،یعنی نظریهپردازی در مقولهی فیلم را در نظر دارد و پرسشهای مهمی دربارهی چگونگی و چرایی فلسفهپردازی این مقوله را مطرح میسازد که درعینحال با مثالهایی از فیلمهایی خاص همچون داستان فیلادلفیا و خانمی از شانگهای همراه است.
در واقع،فلسفه دیدگاه ویژه و یگانهای دارد که در کشف سینما آن را به کار میگیرد و این کتاب نشان میدهد که فلسفه دارای آنچنان استعدادی است که سهم ارزشمند و شاخصی در مطالعات سینمایی بر عهده گیرد.
درعینحال،مطالعهی فلسفی فیلم دیدگاههای خاص این رشته(فلسفه)و روشهای ویژهی خود را برای ارائهی تحلیلهای انتقادی در برابر برخی از اساسیترین فرضیات رایج در مطالعات سینمایی به کار میگیرد.
اما فلاسفه به جای طرح پرسش دربارهء ماهیت«مصادیق»یعنی فیلمها،آنها را به طور شفاف مورد بررسی قرار میدهند و فیلم را به مثابه تصویر یا آزمون یک نظریهی فلسفی مینگرند،چنانکه،فیلم خود به صورت مرحلهای در فرآیند استدلال فلسفی درمیآید.
آثار نویسندگان کتاب«فلسفه و فیلم»نشان دهندهی گسترهی پهناور دلمشغولیهای گونهگونی است که فلاسفه در رویکرد خود به فیلمها نشان میدهند و یا روشهای مختلفی که در تحلیل آنها به کار میگیرند:چه فیلمها را به مثابه مصادیق زیباییشناسی ببینند و چه به عنوان معماهای معرفتشناختی یا تجسمهای پیچیدهای از دیدگاههای سیاسی و اجتماعی.