خلاصه ماشینی:
"سومریها که پایهگذار تمدن بین النهرین به شمار میآیند،بسیاری از یافتههای فکری و فرهنگی خود را به حکومتگران بعدی دادند،در عرصهی اسطورهها چنانچه بخواهیم مقایسهای بکنیم فهرست خدایان مهم سومری که با تغییر نام به تمدنهای آشور و بابل رسید به این شرح است: سومری بابلی ان(آسمان)انو انکی(حدایآبها)ا آ انلیل(خدای باد و توفان)انلیل نانا(خدای ماه)سین اینانا(ملکهء آسمان)ایشتر اوتو(خدای خورشید)شرمش نین لیل(زن-خدا)مولیتو،میلیتا (مادر سه خدای جهان زیرین) گاهی در یک سند بابلی هر دو نام باهم و گاهی هم اسامی متعدد محلی آنها ثبت شدهاند.
@تعامل تمدنهای بین النهرینی با تمدنهای بومی ایران چون ایلامیان و نقش آن در شکلگیری اساطیر و هنر اساطیری آنان چگونه بوده است؟ @متأسفانه مدارک موجود در مورد ایلامیان و جلوههای مختلف زندگی آنها از جمله دین و اسطوره اندک و پراکنده است.
@چه نکات قابل تأملی در مقایسه میان اساطیر ازتکی و مایایی با اساطیر آریایی وجود دارد و شباهتهای این اساطیر چون موتیف سفر قهرمان به سرزمین فروسو در اساطیر مزبور با اساطیر آریایی را چگونه میتوان توجیه کرد؟ @چون این دو مجموعهی اسطورهشناسی از نظر نژادی و جغرافیایی به دو حوزهء کاملا متفاوت تعلق دارند، مضمونهای مشترکی در آنها دیده میشود میتوان جالب توجهباشد و تا حدودی ما را به بنمایههای اساطیری مشترک انسانها هدایت کند یا سرنخهایی به دست دهد.
از این نگاه کلی و چند وجهی که بگذریم او اسطورهها رابه دو دستهی کلی تقسیم میکند:یکی اسطورههایی که انسا ن را به طبیعت و دنیای طبیعی که خود بخشی از آن است مربوط میکند؛و دیگری اسطورههای جامعهشناختی که شخص را به جامعهای خاص مرتبط میکند،به گروه خاصی که عضوی از آن هستید."