خلاصه ماشینی:
عبد الرزاق کاشی سمرقندی در کتاب«تحفة الاخوان»فصل سوم کتابش را به «بیان ماءخذ فتوت و مبداء این طریقت»اختصاص داده و روایتی را نقل میکند و به استناد آن بر این باور است که اصل این طریقت این روایت بوده است وی مینویسد:«در خبرست که پیغامبر-علیه الصلوة و السلم-روزی با جمعی نشسته بود،شخصی درآمد و گفت:«یا رسول الله!در فلان خانه مردی و زنی بفساد مشغولند».
رضوان الله علیهم اجمعین،حضرت علی به روایات آمده در کتب اهل فتوت نخستین فتای امت پیامبر اکرم است آنچنانکه زرکوب در فتوتنامه نقل میکند:«همچنان جعفر صادق-رضی الله عنه-روایت میکند از جدّ خویش امیر المؤمنین علی-کرّم الله وجهه-که رسول فرمود-علیه الصلاة و السلام-«لفتاین امتی عشر علامات»قال:یا رسول الله!و لامتک فتیان؟.
»9 شمس الدین آملی سپس مینویسد:«و از کمال یقین درمحاربت اعداء دین روح بذل فرمود و نسبت فتوت او با فتوت ابراهیم همچو نسبت بذل نفس است با ذبح ولد،پس چنانک مظهر نبوت در عالم صورت آدم صفی بود و قطب آن ابراهیم خلیل بود و خاتم آن محمد مصطفی- صلوات الله علیه و علیهم اجمعین-مظهر فتوت ابراهیم شد و قطب آن امیر المؤمنین علی.
ق توسط ابو المکارم مامون القزوینی الزاکانی استنساخ شده و در شمار رسایل مربی به شماره 3682 در کتابخانه چستوبیتی محفوظ است مجموعهای از حکایات اسلامی گزارش شده است که محور اصلی آنها فتوت و مروت است هویت نویسندهء حکایات یا راوی و مترجم آنها معلوم نیست و این حکایات توسط نصر الله پورجوادی منتشر شده است در حکایت 13 آن آمده است:«و حدیثی درست است که امیر المؤمنین علی کرّم الله وجهه نفس خود را فدای رسول کرد و وقتی که مصطفی دید خویش جمع شده بودند و در باب ایذای رسول صلی الله علیه و سلم خبر کرد و گفت ایشان بیایند و تو امشب کسی را که نفس خود بر تو ایثار کند بر جای خود بخوابان پس امیر المؤمنین علیه السلام گفت:یا رسول الله من نفیس خویش ایثار کردم،امشب بر جای خواب تو بباشم.