چکیده:
شهر تبریز بهعنوان یکی از شهرهای مهم با بناها و آثار تاریخی ارزشمند در حفظ و تداوم غنای تاریخی و فرهنگی کشور تأثیر بسیار زیادی داشته و دارای کهنالگوهای متعددی است. یکی از این بناها مسجد جامع تبریز است که دارای محرابی تاریخی با تزیینات ارزشمند متعلق به دورۀ ایلخانی است. این مقاله با بررسی نقوش و کتیبههای این اثر ارزشمند تاریخی، کهنالگوهای موجود در آن را بازخوانی کرده و الگوهای مهم را استخراج کرده است تا ابزاری برای پیوند گروههای اجتماعی آینده باشد. پس از مطالعه منابع کتابخانهای و انجام فعالیتهای میدانی بهویژه عکاسی به روش توصیفی- تحلیلی، کهنالگوهای مشاهده شده در تزیینات محراب را بر اساس دستهبندی نگارندگان، از جنبه ظاهری، مفهومی و ... در 7 دستۀ کهنالگوهای انسانی، طبیعی، موقعیتی، عددی، هندسی، کالبدی و حیوانی بررسی کرده و سپس اطلاعات که در جداولی منظم ثبت شدهاند، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در کهنالگوهای هندسی ماندالا و اسپیرال، تعداد نوع استفاده شده زیاد بوده و تعداد تکرار هر نوع غیرقابلشمارش است. همچنین کهنالگوی درخت و بهشت نیز با در نظر گرفتن نقوش گیاهی، در کل محراب بهصورت درهم تنیده و پیچیده وجود دارند.
The city of Tabriz, a significant city with valuable monuments and historical sites, has had a major impact on the preservation and continuity of Iran’s historical and cultural richness. It possesses numerous archetypes. One is the Grand Mosque of Tabriz, with its historical Mihrab and valuable ornaments dating back to the Ilkhanate era. This article investigates the patterns and inscriptions on this historical site in order to re-interpret the existing archetypes with the aim of using them as tools for connecting future social groups. After conducting a study of library resources and field research (especially photography using the descriptive-analytical method) the archetypes observed in the Mihrab decorations were classified into seven categories according to the painter, visual aspects, concepts, etc. The seven categories include: Humanistic, natural, situational, numerical, geometric, corporeal, and animalistic archetypes. The information was recorded in charts and analyzed accordingly. Among the geometric mandala and spiral archetypes, numerous types of patterns were used, making it impossible to count the number of repetitions for each type. In addition, the archetypes of tree and heaven are entwined within the entire Mihrab design, considering botanical patterns as well.