چکیده:
اساساً خاستگاههای کلامی عارفانِ پیرو مذاهب اسلامی در آرا و چه بسا در کشف و شهود آنان تأثیرگذار است. بر این اساس، قیصری نیز در بیان مصادیق مکاشفات و کرامات متأثر از اندیشههای کلامی اهل سنت است. سیدحیدر آملی نیز به عنوان یک عارف شیعی، رسول خدا(ص) و اهل بیت او را برتر از دیگر پیامبران و اولیا و برگزیده اهل عالم و کاملترین آنها میداند. از نظر امام خمینی نیز علی(ع) صاحب ولایت مطلقه است و ولایت باطن خلافت است و ولایت مطلقه کلی باطن خلافت دنیایی است. با این حال، عرفان شیعی تفاوت ماهوی با عرفان اسلامی در جهان اهل سنت و جماعت ندارد، البته فرقی اساسی در مصادیق انسان کامل وجود دارد که به اعتقاد عرفای شیعه، دوازده امام، مصادیق اصلی و حقیقی انسانهای کامل هستند و این مشابهت در مفاهیم، نشانگر همافق بودن تشیع و عرفان در مبحث ولایت است. شاید بتوان گفت عرفان شیعی ـ اگر معنای محصلی داشته باشد ـ بیشتر حاصل تبلور اندیشههای کلامی شیعی در بیان مصادیق انسان کامل است چرا که عرفان شیعی اساساً تعلیقهای بر عرفان اسلامی در جهان اهل سنت و جماعت است، و اصولاً در مبانی عرفانی، تفاوت چندانی با آن ندارد مگر در تعیین مصداق انسانهای کامل.
Basically, the theological origins of mystics following Islamic religions are influential in their opinions and perhaps in their discovery and intuition. Accordingly, Qaisari is also influenced by Sunni theological ideas in expressing examples of revelations and miracles. Seyyed Haidar Amoli, as a Shiite mystic, considers the Messenger of God (PBUH) and his Ahl al-Bayt to be superior to other prophets and saints and the chosen ones of the world and the most perfect of them. According to Imam Khomeini, Ali (AS) is the owner of the absolute province and the province is the inner caliphate and the absolute province is the inner caliphate of the world. However, Shiite mysticism is not fundamentally different from Islamic mysticism in the Sunni and Jama'at world. It indicates the agreement of Shiism and mysticism on the issue of guardianship. Perhaps it can be said that Shiite mysticism, if it has a productive meaning, is mostly the result of the crystallization of Shiite theological ideas in expressing the examples of the perfect man, because Shiite mysticism is basically a commentary on Islamic mysticism in the Sunni and Jama'at world.