چکیده:
یکی از زیرمجموعههای تحلیل گفتمان، تحلیل گفتگوهای اثر مورد بررسی است. جدا از معنای ظاهری و شیوۀ طرح جمله-ها در گفتگوها، میتوان از دل آنها پی به ذهنیتهای پنهانی برد که خود را در قالب واژهها، معانی، نشانهها، رفتارها و حرکات طرفین گفتگو نمایان میکنند. با واکاوی شیوۀ تعامل طرفین گفتگو، آغاز و پایان گفتگو، نوبتگیری، بازخورد و اصلاح در گفتگوها میتوان جنبهها و جلوههایی از گفتگو را نشان داد که اغلب در نگاه اول به چشم نمیآیند. بر این اساس، در این نوشتار تلاش شده است که نحوۀ استفاده از زبان و شیوۀ ارتباط طرفین گفتگو که در قالب جملهها و عبارات بازنمایی شده است، همراه با ناگفتههای دیگری که در پس پشت جملهها و معانی قرار گرفتهاند، مورد بررسی قرار بگیرند. به عبارت دیگر، در این پژوهش به شیوۀ توصیفی- تحلیلی، مدیریت تعامل افراد با یکدیگر و نحوۀ شکلگیری ارتباط اجتماعی در گفتگوهای دو اثر ادبی-روایی حصار و سگهای پدرم و یکلیا و تنهایی او مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشان میدهد در هر دو گفتمان، قدرت از بالا به پایین اعمال میشود و یک نفر در رأس هرم قدرت قرار دارد. در برابر گفتمان غالب، سوژهها بسیار ناتواناند و عاملیت و نقش چندانی در داستان ندارند. در رمان یکلیا و تنهایی او، علاوه بر نهاد قدرت، نهاد دین و مردم نیز در ادارۀ امور جامعه ایفای نقش میکنند اما نهاد قدرت و دین، سعی بر آن دارند که مردم را به سمت خود بکشند.
One of the subcategories of discourse analysis is the analysis of dialogues of the work
under review. Apart from the apparent meaning and the way the sentences are designed
in conversations, it is possible to discover hidden mentalities from their hearts that show
themselves in the form of words, meanings, signs, behaviors and movements of the
conversation parties. By analyzing the interaction of the conversation parties, the
beginning and end of the conversation, turn taking, feedback and correction in the
conversations, aspects and effects of the conversation that are often not visible at first
glance can be shown. Based on this, in this article, an attempt has been made to examine
the way of using language and the way of communication between the parties of the
conversation, which is represented in the form of sentences and phrases, along with
other unsaid words that are placed behind the sentences and meanings. In other words,
in this research, in a descriptive-analytical way, the management of people's interactions
with each other and the way social communication is formed in the dialogues of two
literary-narrative works, Hesaar va saghaye pedaram and Yakolya va tanhaiye ou, have
been analyzed. The research results show that in both discourses, power is applied fromtop to bottom and one person is at the top of the power pyramid. Against the prevailing
discourse, the subjects are very powerless and do not have much agency and role in the
story. In his novel Yakolia va tanhaiye ou, in addition to the institution of power, the
institution of religion and people also play a role in the management of society, but the
institution of power and religion try to draw people to their side.
خلاصه ماشینی:
به عبارت دیگر، در این پژوهش به شیوۀ توصیفی - تحلیلی ، مدیریت تعامل افراد با یکـدیگر و نحوۀ شکل گیری ارتباط اجتماعی در گفتگوهای دو اثر ادبی -روایی حصار و سگ های پـدرم و یکلیا و تنهایی او مورد تحلیل قرار گرفته است .
پرداختن به گفتگوها، که در آن به نـوعی مواجهـۀ دو سـاختار ذهنـی و دو اندیشه و رویکرد را به نمایش می گذارد، خود بخش مهمی از نوشـتار اسـت کـه مرزهـای اندیشۀ طرفین گفتگو را برای خواننده نمایان می کند و خواست ها، جبهـه گیـری هـا، افـق هـای فکری و چهارچوب های دیگر را بازنمایی می کند «تحلیل مکالمه به طور خاص بررسی می کند که چگونه جهان های اجتمـاعی توسـط سـخنگویان در حـین شـرکت در گفتمـان مکالمـه ای شکل گرفته و بازشناخته می شوند» (پالتریج ، ١٣٩٩: ١٧٧-١٧٦).
در این گفتگو که مادر، مجال چندانی برای صحبت کردن نمی یابد و در انتهای دیدار، خواستۀ خود را مطرح مـی کنـد، بـا توجـه بـه گفته ها، کنش ها و شـیوۀ تعامـل آن هـا، سـلطۀ پـدر و بالادسـتی او در نهایـت خـود بازنمـایی شده است و نابرابری هایی که در متن نیز بسیار برجسته است ، بسامد بالایی دارد.
در واقع می توان جمله را این گونه ادامه داد که ، ای مردی که در انجـام هـر کـاری توانایی ؛ دو واژۀ دیگر، آمـده ام و بگـویم ، دو فعلـی کـه نمـود بیرونـی دارنـد و از حضـور او می توان پی برد که آمده است و خواسته ای دارد، نقش مقدمه و زمینه را برای بیان سخن اصـلی بازی می کنند و قصد دارد توجه او را به سخنش جلب کند.