چکیده:
اخلاق عرفانی مجموعهای از الگوهای معرفت شناختی است که نتایج و کارکرد آن، تجلی صفات خداوند در عارف است و غایت آن، کامل ساختن و رساندن انسان از فروترین حدّ وجودی خود به بالاترین مرتبه کمال است که در این راه با طیّ طریق و سیر در منازل معنوی و بر محور پیراستگی از رذایل و آراستگی به فضایل از راه ریاضت و مجاهدت به دست میآید. توجّه به این مفهوم غنی و پُربار معنوی در مثنوی هفت اورنگ جامی بسیار خودنمایی میکند. هدف این مقاله پس از ارائه تعاریف اخلاق و اخلاق عرفانی، استخراج و بیان شمّهای از مضامین اخلاق عرفانی در مثنوی هفت اورنگ است که در سه حوزه اخلاق عرفانی، یعنی «ارتباط انسان با خدا»، «ارتباط انسان با خود» و «ارتباط انسان با انسانهای دیگر» و نیز در پنج ساحتِ «عقیدتی- معرفتی»، «احساسی و عاطفی»، «ارادی»، «کردار» و «گفتار» و به روش توصیفی –تحلیلی طرح شدهاند. با مطالعه این مثنوی مشاهده میشود که جامی سعی دارد تا مخاطبانش را به سوی زندگی اخلاق عرفانی با محوریت بندگی خدا سوق دهد. از این رو مضامین به کار رفته در این مثنوی، بیشتر بر حول حوزه ارتباط انسان با خدا میگردد.
Mystical ethics is a set of epistemological patterns whose results and functions are manifestations of God's attributes in mystics and its aim, perfecting and bringing human from the lowest level of his existence to the highest level of perfection in that through virtual settings and, through the path and journey in spiritual homes and on the axis of dressing from vices and adornment with virtues are obtained through austerity and struggle. Attention to this rich and prolific spiritual concept is very prominent in the Masnavi of Haft Aurang Jami. The paper aims to present the definitions of ethics and mystical ethics, extract and express some of the themes of mystical ethics in Masnavi Haft Aurang in three areas of mystical ethics, namely: "Man's relationship with God", "Man's relationship is designed in a descriptive-analytical way for God" "Self" and "human relationship and other human beings" as well as in five areas of "ideological-epistemological", "emotional", "voluntary", "action" and "speech". By studying this Masnavi, it has been shown that Jami tried to encourage his audience to the life of mystical ethics focusing on serving God. Thus, the themes used in this Masnavi are more around the field of human relationship with God.