چکیده:
مجموعۀ کاخها و بناهای ارگ تخت جمشید مزیّن به آرایهها، نقوش برجسته و تندیسهایی ویژه است که هریک به معنایی ارجاع میدهند و از این میان، آرایههای سرستونها مشتمل بر چهار نوع تندیس گاو، شیر، انسانگاو بالدار و پرنده با پنجۀ شیر است. مطالعۀ این چهار نقشمایه با روش اسطورهشناسی تمثیلی «ژرژ فردریش کروزر» در حکم یکی از روشهای رویکرد اسطورهشناسی نو، نشان داد که معنای در پس این سرستونها از یک سو متأثر از روایتهای اسطورهای اقوام ایرانی و هندو-ایرانی و از سوی دیگر مثأثر از نجوم و هیئت پیشرفتۀ اقوام بینالنهرینی است. چنانکه سرستون شیر در ایوان شرقی آپادانا، با میترا، ایزدِ نور و گرمای خورشید و از منظر نجومی با خورشید؛ سرستون گاو در تالارهای اصلی با برکت و زندگی، و در ایوان غربی آپادانا با گاو در مقابل شیر به عنوان یک پدیدۀ نجومی دال بر آغاز بهار و نیز با کُشتهشدن گاو به دست میترا، تمثیلی از آفرینش و برکت در ارتباط است؛ درنهایت سرستون انسانگاو بالدار نیز دال بر کنشهای سهگانۀ هندو-اروپایی و محافظت از برکت زندگی است و هم میتواند به صورت فلکی مرد آبریز در نجوم و هم انکی، ایزدِ دانایی و آب در اسطورههای بینالنهرین اشاره داشته باشد.
All of the palaces in Takhte Jamshid citadel are decorated with special ornaments which each of them refers to a meaning and among these ornaments the column capitals can be grouped in four types; bull, lion, winged bull-man and bird with a lion's paw. This study with the help of allegorical mythology method of Georg Friedrich Creuzer showed that the meaning behind these forms are influenced by the mythological narratives of the Indo-Iranian peoples on the one hand, and on the other hand by astronomy and myth of the Mesopotamia. Therefore the column capital in the form of the lion in the east is connected with Mitra, and also with the sun that rises from the east, the column capitals in the form of the bull in the main halls are associated with blessing and life, and in the west with the bull in front of the lion as an astronomical phenomenon which indicates the beginning of spring, and, with the killing of the bull by the hands of Mitra, which is an allegory of creation and blessing, and finally, the winged bull-man is both indicative of the Indo-European tripartite actions and also protection of the blessing of life, and it can also be related to Mesopotamian Enki.