چکیده:
The inscriptions and motifs on the coins have always been influenced by the religion, culture and political-governmental conditions of every period. Coins can be considered as an undistorted historical document to know the conditions of society in every period. Symbols give new value and meaning to an object and trace without destroying its real value. One of the most widely used symbols is plant motifs, which became more effective and powerful in the early Islamic time due to the fading of human and animal motifs in Islamic art. These motifs were painted sometimes abstractly and sometimes realistic. The aim of this study is typology of floral motifs on coins from the Ilkhanid to the Qajar period and also to study these motifs from a symbolic point of view in order to answer questions such as: What floral motifs are there on the Ilkhanid to the Qajar coins? And what are the symbolic meanings of these motifs? The present study is a descriptive-comparative and analytical approach and its information is extracted through library resource studies (study library resources) and field surveys (investigating the samples of various inside and outside museums) on more than 100 coins. The results of studies showed that plant motifs have been used on coins as in other industries objects. In the Ilkhanid and Timurid periods, these motifs were mostly limited and were used marginally to fill the background space and sometimes for creating frames, but from the Safavid period onwards, these motifs can be seen on coins with more quantity and distribution, it is why we can find fewer coins in this The period without plant motifs. The most common plant motifs are lotus and rosette flowers and Arabesque(Eslimi)-Khatai and Bergamot motifs, and symbolically, the selection of these motifs is all based on ancient Iranian beliefs and is rooted in the belief in immortality, blessing, fertility and believing in the Iranian utopia.
ضربنوشتهها و نقوش روی سکهها همیشه تحتتاثیر مذهب، فرهنگ و شرایط سیاسی-حکومتی هردوره بوده است. سکهها را میتوان بهعنوان یک سند تحریفنشده تاریخی برای شناخت شرایط حاکمبر جامعه در هر دوره دانست. ازسویی هر نقشی که بشر میافریند نمادی از اعتقادات و باورهای اوست. نمادها ارزش و معنای جدید به یک اثر میبخشند بدون اینکه ارزش واقعی ان را از میان ببرند. یکی از پرکاربردترین نمادها، نقوش گیاهی هستند که با ورود اسلام بهدلیل کمرنگشدن نقشمایههای انسانی و جانوری در هنر اسلامی، جایگاه موثرتر و قدرتمندتری یافتند. این نقوش، گاه بهصورت انتزاعی، و گاه واقعگرایانه نقش میشدند. پژوهش حاضر با هدف گونهشناسی نقوش گیاهی حکشده برروی سکهها از عصر ایلخانی تا دوره قاجار و همچنین بررسی این نقوش از جنبه نمادشناسی و در راستای پاسخگویی به پرسشهایی چون: چه نقوش گیاهی روی سکههای دوره ایلخانی تا قاجار وجود دارد؟ و این نقوش ازلحاظ نمادشناسی چه مفهومی دارند؟ انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی-تطبیقی و تحلیلی، و گرداوری مطالب و تصاویر بهروش یافتهاندوزی ازطریق مطالعات کتابخانهای و میدانی برروی بیش از 100 سکه صورتگرفته است. نتایج حاصل از مطالعات نشانداد نقوش گیاهی همچون سایر صنایع در مسکوکات نیز کاربرد داشته است. این نقوش در دوران ایلخانی و تیموری عمدتا بسیار محدود و بهصورت حاشیهای و بهمنظور پرکردن فضای پسزمینه و گاه بهمنظور ایجاد قاببندی بهکاررفتهاند؛ اما از دوره صفویه بهبعد این نقوش با کمیت و پراکندگی بیشتر روی سکهها دیدهمیشود، بهگونهای که کمتر سکهای از این دوران میتوان یافت که فاقد نقوش گیاهی باشد. رایجترین نقوش گیاهی، گلهای لوتوس و روزت، و نقوش اسلیمی-ختایی و ترنج هستند و ازنظر نمادشناسی، گزینش این نقوش، همگی برمبنای باورهای کهن ایرانیان و اعتلای ان براساس مبانی ايین اسلام صورتگرفته و ریشه در اعتقاد به جاودانگی، برکت، باروری و ارمانشهر ایرانی داشته است.