چکیده:
مطالعات شیعهشناسی در ایران به معنای نگارش از تاریخ و فرهنگ شیعه، پدیدهای نوظهور است که پس از مشروطه و تدریجاً ایجاد شد. بخشی از آن به دنبال انتقادهایی است که در ادبیات جدید از گذشته تشیع مطرح شد و اوج آن در نوشته کسروی و حکمیزاده بود. با توزیع کتاب شیعیگری، بسیاری از علما شیعه تلاش کردند خارج از روال سنتی و کلامی، به تحقیق درباره شیعه بپردازند. به همین دلیل کتابهایی تحت عنوان تاریخ شیعه و عناوین مشابه در ایران و عراق نوشته شد. برخی از آنها متأثر از جریانهای فکری ـ تاریخی جهان عرب بود؛ اما در ایران بهویژه آثار ناظر به انتقادهایی بود که رواج یافته بود. کتابی در دو جلد با عنوان «شیعه در اسلام» در سالهای 1328 ـ 1329 منتشر شد که در نقد کسروی بود. علامه طباطبایی هم با نگارش «شیعه در اسلام» این مطالعات را عمومیتر کرد و ترجمه آن به انگلیسی به سبب فراگیرشدن این مطالعات شد. در این مقاله به سیر این نگارشها پرداخته شده است.
Shia studies in Iran, meaning writing
about Shia history and culture, is an emerging
phenomenon that was gradually created after
the Constitutional Revolution. Part of it follows
the criticisms that were raised in the new
literature about the past of Shiism, and its peak
was in the writings of Kasravi and Hukmizadeh.
After the distribution of the book “Shiagari”,
many Shia scholars tried to research about Shia
outside the traditional and theological routine.
For this reason, books under the title of Shiite
history and similar titles were written in Iran
and Iraq. Some of them were influenced by
the historical-intellectual currents of the Arab
world, but in Iran, especially the works were
based on criticisms that had spread. A book
in two volumes entitled Shia in Islam was
published in 1328-1329, which was a criticism
of Kasravi. Allameh Tabatabai also made these
studies more general by writing Shia in Islam
and its translation into English made these
studies widespread. In this article, the historical
course of these writings is discussed.