چکیده:
شاهپور اول (242 273م) دومین شاهنشاه ساسانی و فرزند اردشیر اول، بنیانگذار سلسله ساسانی، در طول مدت سلطنت خویش با وجود اقتدار دستگاه دولتی و حضور سرداران نظامی و ویسپوهران زمین دار که به نظر میرسد از ریشههای تشکیلات عصر اشکانیان به صورت میراثی اجتناب ناپذیر به عهد ساسانیان انتقال یافته بودند چهرهای مقتدر و با اراده از خویشتن نشان داد و علی رغم حضور اقتدارطلبانه دینیاران آیین مغان در همه تشکیلات دولتی و مردمی و در روستاها و شهرهای ساسانیان، توانست از شخصیت و هویت نظام ساسانی در برابر آنان و همچنین در تقابل با دشمنان خارجی ایرانیان به خوبی مراقبت کند. از شاهپور یکم کتیبهها و نقش برجستههای زیادی به ویژه در استان فارس بر جای مانده است که بیتردید نشانگر علاقه، توجه و تمایل به ماندگاری سیاسی و فرهنگی نظام ساسانی در عصر آن شاهنشاه است. یکی از آن آثار به جای مانده، نقش برجستهای از او در تنگ چوگان کازرون است که در آن تصویر پیروزیهای سه گانه شاهنشاه ساسانی را که در سه زمان رخ داده است، در یک قاب به نمایش گذاشته است. این مقاله در صدد دستیابی به ریشهها و مبانی اندیشهای است که آن پیروزیها را به صورت یک نماد هنری تصویر کرده و نیز در عین حال به بررسی و معرفی ویژگیهای آن تصاویر با توجه به وضع سیاسی و ویژه آن دوران پرداخته است.
Shapur I (242-273 AD) is the second Sasanian king and son of Ardashir I who is the founder of the Sasanian Dynasty. Although, during his reign, there existed a strong system of governance, military marshals and landowner princes (Zamindar Wispuhrs) who seem to date back to the Arsacid organization which ancestrally survived in the Sasanian period, he proved himself as a strong and determined person. He not only succeeded to safeguard the Sasanian identity against the authoritarian Zoroastrian clergymen in all governmental and non-governmental organizations both in rural and urban areas but also he could protect the country against the foreign enemies. There survived a large number of inscriptions and reliefs belonging to Shapur I especially is Fars. They unquestionably prove interest, attention and tendency to a politico-cultural permanence during his reign. One of these works is a relief belonging to him in Tang-e Chogan in Kazerun. It depicts an image of three victories of this Sasanian king which have occurred in three different times but shown in a segment of time. This paper aims to identify the original idea that led in showing the victories in the form of an artistic symbol. At the same time, it tries to study and introduce conditions and particulars of those images through political circumstances of that period of time.