چکیده:
هدف اصلی این تحقیق بررسی خطابواژهها در منظومههای گیلکی شیون فومنی براساس رویکرد گفتوگومحوری بهعنوان محور اصلی است که باتوجه به بافت، موقعیت، جنسیت، سن، طبقه و منزلت اجتماعی افراد بهصورتهای مختلف نظیر ضمایر خطاب، القاب خویشاوندی، گروههای اسمی و عبارات توصیفی ساختبندی شدهاند. این عبارات توصیفی شامل خطابواژههای مذهبی، صمیمانه، احترامآمیز، استعاری و کنایی، تابو و دشواژه، طنزآمیز، تمسخرآمیز و توهینآمیز و دشنام آمده و لحنهای گوناگون را پدید آوردهاست. توصیفات او از فضای سرسبز گیلان که با انواع لحنها در منظومههایش آمده، در کنار عواملی همچون استفاده از زبان و واژگان محاوره، اصطلاحات، تعبیرات و ضربالمثلهای گیلکی، داستانی بودن، حسن تعبیر، تنوع و تحرک سبب پدید آمدن انواع لحنها در بهکارگیری خطابواژهها و عبارات خطاب میشود. روش تحقیق براساس نظریۀ زبانشناسان اجتماعی همچون براون، وارداف و پارکینسون و بهشیوۀ تحلیل محتوا در اشعار گفتوگومحور گیلکی شیون فومنی است. نتایج تحقیق نشان میدهد که کاربرد خطابواژهها در اشعار گفتوگومحور با لحنهای توصیهای، هشدار و تهدید بیشترین میزان بسامد و بعدازآن لحنهای طنز و تمسخرآمیز و توهین و دشنام در جایگاه دوم و سوم بیشترین میزان کاربرد را به ترتیب دارا هستند و در نهایت لحنهای خوفناک و تعجبی و شگفتی کمترین میزان فراوانی را دارند.
Abstract:The main purpose of this research is to investigate the address terms of Gilaki poetries of Sheevan Foumani in accordance with the dialogue-based approach as the pillars so that they have been used based on the context,situation,sex,class,age,and the social position of individuals in various forms like pronouns,kinship nicknames,nominal groups and descriptive expressions structured within religious, friendly, respectful, metaphorical, euphemistic, sarcastic, ironic and insulting expressions, taboo words and offensive words and it has created the various tones. His depiction of lush spaces of Guilan incorporating with various tones in poetries is regarded as one of the factors of diversity and mobility.The method of the current research is based on the theory of sociolinguists like Brown, Wardaugh and Parkinson and it has been designed in accordance with the discourse analysis approach in the dialogue based Gilaki poems of him. Also, the results of the current research represent that the use of address terms in dialogue poems within the“recommendatory,admonitory and threatening tones” are the most frequent ones, the “satirical and ridiculing tones” and “slanderous and insulting tones” are frequently used in the second and the third position orderly and finally “the tone of ”astonishment” is the least frequent one.