چکیده:
رجعت عیسی مسیح که از آن به ظهور ثانویه یا پاروسیا تعبیر میشود یک اعتقاد مسیحی است که این عقیده بر اساس پیشگوییها و بخشی از معاد شناسی مسیحیت است. نسبت به این دیدگاه در میان فرقههای مسیحیت اختلاف نظرهایی وجود دارد. در عهد جدید به بازگشت حضرت عیسی اشاره شده است و در آن از اصطلاحاتی مانند: رسیدن، آمدن یا حضور یاد میشود و از آن واقعه به عنوان "نجات دهنده" و "تجسم" خداوند تعریف میشود. بنا به نقل انجیل عهد جدید بازگش ت عیسی به زمین رویداد باشکوهی خواهد بود که به همراه حوادثی ظاهر خواهد شد. در اعتقادنامه نیقیه و اعتقادنامه رسولان، آمدن دوم ذکر شده است. درقرون بعد موضوع بازگشت عیسی مسیح در محافل پروتستان نیز دارای بحثها و اعمال اصلاحاتی است بویژه آنکه درآیینهای لوتری و انگلیکن هم بعنوان بازگشت دوم آمده است که حضرت عیسی دوباره با جلال خواهد آمد تا زندگان و مردگان را داوری کند. بنا به اعتقاد انگلیکنها علائم و شواهد بازگشت مسیح را در دنیا و زندگی کنونی تجربه میکنیم که به وضوح در فرازهای عشای ربانی شاهد آن هستیم. به باور آنان رجعت در عدالت و صلح است و این واقعیت باید تحقق یابد. نهایت اینکه اعتقاد و انتظار بازگشت مجدد حضرت عیسی در آخرالزمان وجود دارد. تشابه رجعت حضرت عیسی با اعتقادات اسلامی و آنچه در قرآن و روایات اسلامی وجود دارد بسیار شگفت انگیز است و این خود تاکیدی بر وقوع رجعت آنحضرت است که در آخر اشاراتی از منابع محکم اسلامی خواهیم داشت. در این جستار موارد برجسته ی اعتقادات آخرالزمانی مسیحیت بخصوص در فرقه ی انگلیکن مورد بررسی قرار میگیرند.
The return of Jesus Christ, which is interpreted as the second coming or parousia, is a Christian belief that this idea is based on prophecies and is part of Christian eschatology. There are differences of opinion among Christian sects regarding this view. In the New Testament, the return of Jesus is mentioned and in it terms like: arrival, coming or presence are mentioned and that event is defined as "savior" and "incarnation" of God. According to the New Testament Bible, the return of Jesus to earth will be a glorious event that will appear with events. The Second Coming is mentioned in the Nicene Creed and the Apostles' Creed. In the following centuries, the issue of the return of Jesus Christ in the Protestant circles also has debates and reform actions, especially because in the Lutheran and Anglican rites it is mentioned as the second return that Jesus will come again with glory to judge the living and the dead. According to Anglicans' belief, we experience the signs and evidences of Christ's return in the world and in our current life, which we clearly witness in the Eucharist. According to them, the return is in justice and peace and this fact must be realized. Finally, there is the belief and expectation of the return of Jesus in the end times. In this essay, prominent cases of apocalyptic beliefs of Christianity, especially in the Anglican denomination, are examined.
خلاصه ماشینی:
برخوف (Berkhof) در رابطه با انکار قريب الوقوعي ، معتقد است که اين رويدادها پيش از ظهور مسيح خواهند بود: دعوت از غير کليميان يا ترويج مسيحيت در سراسر جهان ، ( George ٧٠٣-٦٩٦ .
اين ديدگاه دو مرحله از ظهور مسيح را در بر دارد اما لزوما قريب الوقوع بودن واقعه بزرگ را انکار مي کند.
p ,١٩٥٦ ,George Eldon Ladd) ٣- ديدگاه هايي درباره قريب الوقوعي طرفداران اصلي بازگشت قريب الوقوع عيسي مسيح آنهايي هستند که به پيش از مصيبت واقعه بزرگ کليسا اعتقاد دارند.
والوورد پنج استدلال براي پيش مصيبت گرايي بيان مي کنداز جمله اينها عبارتند از : ماهيت کليسا ، ماهيت مصيبت عظما ، رهبر کنوني کتاب مقدس ، مقدمات تاريخي ، اصول هرمنيوتيک ، لزوم روي دادن رخدادها بين روز واقعه و بازگشت مسيح به زمين ، و قريب الوقوعي.
p ,١٩٦٢ ,Payne) او پيش مصيبت گرايي را براي حفظ قريب الوقوعي پيشنهاد مي کند اما آن را به جهت بدعت واقعه بزرگ مخفي نقد و نکوهش مي کند و بنابراين تک ظهور مسيح را به دو مرحله تقسيم مي کند.
Barton Payne) پين ايرادات پسامصيبت گرايي به قريب الوقوع بودن ظهور را مشخص مي کند ، از جمله اين ايرادات عبارتند از: طيف وسيع پيشگويي ها و مصيبت عظما به عنوان مقدماتي براي بازگشت مسيح که بطور بالقوه و در حال حاضر در حال تحقق هستند.
بي شک ، همين امر در مورد آموزه ظهور دوم عيسي مسيح با ويژگي هاي متمايز کننده آن يعني تفسير قريب الوقوعي کليسا و متعاقب آن بازگشت به زمين ، نيز صادق است ..