چکیده:
هدف این مقاله، بررسی تطبیقی گنبد چهارم از هفت پیکر نظامی با منطق الطیر عطار نیشابوری با روش کتابخانه ای_توصیفی
است. رویکرد تحلیل، واکاوی ابعاد مشابهی از عشق و عرفان در این دو اثر فاخر است که نظامی و عطار آشکارا آن را بیان کرده
اند. در این پژوهش جلوه هایی از عشق و عرفان در گنبد سرخ و سی مرغ و سیمرغ به تصویر کشیده شده است. به عقیده نظامی
عشق در راس همه پدیده ها قرار دارد و عشق امری متعالی است، امری جاری در سراسر هستی و آدمی بدون عشق نمیتواند
باشد؛ عطار نیز در پس داستانها و ابیاتش به این نکته اشاره دارد که عشق، مدار هستی و عالم است و کمال عشق آنجایی است
که عاشق سراسر در اشک و رنج به سر میبرد و معشوق درمان او میشود. بررسی تطبیقی این دو داستان نشان میدهد که در
هردو داستان چگونه عاشقان واقعی با تلاش بسیار و طی راههای دشوار به معشوق متعالی خود میرسند و کار عشق آنگاه تمام میشود که عاشق در وجود معشوق فانی میشود و به وصال می رسند.
خلاصه ماشینی:
به عقیده نظامی عشق در راس همه پدیدهها قرار دارد و عشق امری متعالی است، امری جاری در سراسر هستی و آدمی بدون عشق نمیتواند باشد؛ عطار نیز در پس داستانها و ابیاتش به این نکته اشاره دارد که عشق، مدار هستی و عالم است و کمال عشق آنجایی است که عاشق سراسر در اشک و رنج به سر میبرد و معشوق درمان او میشود.
این رنگ سرخ که به گنبد چهارم نسبت داده شده است نشان از عشق و دعوت به مبارزه و دست از جان شستن عاشق در راه معشوق دارد.
محتوای این اثر توصیفی سفر مرغان به سوی سیمرغ و گذر از هفت وادی است که بسیار با سختی و رنج عجین شده اما نهایت آن، رسیدن به معشوق را نشان میدهد.
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بالای تصویر چهار شرط رسیدن به خود را نوشت 1-نیکنامی، 2-عبور از طلسمهایی که بر سر راه حصار نهاده شده است، 3-یافتن در پنهانی دژ، 4-ادای پاسخ درست به پرسشها.
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} شاهزادهای جوان در مسیر رفتن به شکار، ناگهان چشمش به تصویر دختر پادشاه افتاد و عاشق وی گردید؛ اما با دیدن صدها سر بریده، دانست که بیتفکر نباید در این راه خطرناک گام بردارد.
گنبد سرخ {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} سی مرغ و سیمرغ {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نکته ای در هر دو داستان به آشکارا به آن اشاره شده است، سختی راه رسیدن به معشوق و پشت سر گذاشتن چندین مرحله و وادی برای رسیدن به وصال است.