چکیده:
با کشته شدن خلیفه سوم در سال 35 هجری، بنیامیه در کنار شماری از صحابه با طرح خونخواهی وی، در نخستین واکنش به این ماجرا، با راهاندازی نزاع و جنگ داخلی، زمینههای شکلگیری «جریان عثمانیه» را بوجود آوردند. این جریان، علی (ع) را در خونخواهی خلیفه سوم مقصر میدانست و خلافتِ پس از پیامبر (ص) را تنها درباره سه خلیفه نخست میپذیرفت. تلاشهای امویان برای به حاشیه بردن فضایل علی (ع) از طریق شبکه راویانش، در نهادینه کردن این اندیشه موثر بود و بعدها مبارزات سیاسی عباسیان – برای پررنگتر کردن نقش عباس عموی پیامبر نسبت به ابوطالب (ع) پدر علی (ع) - با علویان، در ماندگاری این نظریه نقش بسزایی داشت. پس از سقوط امویان و برآمدن عباسیان، تلاشهای احمد بن حنبل (164-241 ق) در طرح اندیشه تربیع یعنی پذیرش امام علی (ع) بهعنوان خلیفه چهارم، گامی اساسی در ایجاد وحدت اسلامی بود. پژوهش حاضر قصد دارد پاسخ این پرسش را بیابد که:زمینههای ابعاد مختلف اندیشه تربیع در بینش ابن حنبل چه بود؟ دستاوردهای پژوهشی نشان میدهد که ابن حنبل با در نظر داشتن فضای دوستی اهلبیت (ع) در سده سوم، در پی پاسخگویی به دلبستگیهای فکری عصر خود، و برای پایان دادن به تنشهای کلامی به بسط نظریه تربیع کمک کرد. این پژوهش بر پایه نگره «تناسب حاکمیت و باور سازی مذهبی» واکاوی تحولات حدیثگرایی در سده سوم، به واکاوی اندیشه تربیع در بینش احمد بن حنبل با روش توصیف و تحلیل دادههای تاریخی و حدیثی در این قرن میپردازد.
Following the death of the third caliph Umayyad as well as a number of Sahabe proposed the third caliph's avenge plan.It was their first reaction to this event, and they waged Jamal war.It prepared the ground for the formation "Usmaniye belief cause".This belief cause blamed Ali to avenge the caliph death.it only recognized the succession of the first caliphs.In addition to this event,Umayyad's attempts to marginalize thevirtues of Ali through the network of their narrators played a leading role in internalizing these thoughts,and then Abbasid's endeavors to magnify the role of Abbas - the Prophet's uncle- towards Abu-Talib-The uncle of Ali -together with Alavids played asignificant and leading role in enduring this theory.After the fall of Umaayyad and Abbasids' ascending to the throne,Ahmad-ebn-e-Hanbal's(164-241 AH)attempts to raise the Tarbi thought was regarded a huge stepin Islamic solidarity. The present research investigates the different aspects of this event through analyzing and describing the history of this thought and rasing the question of possible backgrounds of Tarbi thought in the perspective of Ahmad-ebn-e-Hanbal.The findings of this study illustrate that Ahmad-ebn-e-Hanbal has considered Ahl-e-Bayt kinship bond in the third century AH,and set out to expand Tarbi thought following addressing intellectual concerns of hisera and terminating the verbal conflicts.This investigation is based upon the assumption of "the congruence between sovereignty and religious belief-making"of changes arising out of inclination toHadis in the third century AH, and attempts to investigate Tarbi thought in the perspective of Ahmad-ebn-e-Hanbal's through describing and analyzing historical andHadis data in this century.