چکیده:
لالاییها گونهای از نغمههای مادرانه است که در خواباندن کودکان بهکار میرود، اما گونهای از ادب رسمی هم در دوران مشروطه با تاسی از همین لالاییها برای عموم مردم و با هدف آگاهیبخشی و بیداری آنان از سوی برخی از شاعران آن دوره سروده شده است. پژوهش حاضر به تحلیل و بررسی لالاییهای بیداری میرزا علیاکبر صابر (1241ـ1290ش)، ابوالقاسم لاهوتی (1266ـ1335ش) و سید اشرفالدین گیلانی (1249ـ1313ش) میپردازد. شناساندن اینگونه لالاییها، دلایل سرایش آنها، تحلیل ساختار و محتوای آنها و تفاوتهای اینگونه لالاییها با لالاییهای مرسوم از اهداف این پژوهش است. روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی است. دادهها به شیوه کتابخانهای و سندکاوی گردآوری و با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا تجزیه و تحلیل شده است. نتایج نشان میدهد این لالاییها تحت تاثیر شرایط اجتماعی، سیاسی و فکری حاکم بر آن دوران شکل گرفته است. سادگی زبان، استفاده از سنت ادب عامه، طبیعی بودن شگردهای ادبی و دوری از تعقید راز موفقیت اینگونه شعر در پیوند با مخاطبان در تفهیم مسائل سیاسی، بیدارسازی و آگاهیبخشی بوده است. همچنین نتایج بیانگر دو گفتمان متفاوت از سرایندگان این شعرهاست که دلایل آن به تفصیل در متن مقاله ارائه شده است.
Lullaby is a kind of motherly song which is used to put infants into sleep, but one type of formal literature in the constitutional period inspired by these lullabies targeted the awareness and awakening of common people. The current research explores Mirza Ali Akbar Saber (1279-1329), Abulghasem Lahuti (1264-1336), and Sayed Ashrafaldin Gilani’s (1352-1287) lullabies. The goal of this study is to introduce these types of lullabies, the reasons of their songs, the analysis of their structures and contents, and the differences of such types of lullabies with the conventional ones. The methodology of this research is descriptive-analytical. The data was gathered by library and document analysis. The results indicated that the lullabies were formed under social, political, and psychological circumstances of that period. The secret of success of this type of poem in communicating with its addressees in transacting political issues and making the people aware lies in its simple language, traditional literature, the naturalness of literary methods, and the avoidance of intricacy. Finally, the results illustrated two different discourses by the poets of these poems which are investigated in this study.