چکیده:
خرافهگرایی به معنی تعلق و پایبندی به وهم و خیال باطل، ازجمله اموری است که میتواند علاوه بر خطرات اجتماعی و امنیتی، سنت های اصیل دینی را منسوخ نماید. بررسیها نشان میدهد که تقریبا هر ایرانی دست کم درگیر یکی از مصادیق خرافات است و این امر در میان جامعه مذهبی، بهویژه در مورد اعتقادات دینی، نمود بارزی مییابد که ضرورت بررسی و کنترل آن را نشان می دهد. به نظر میرسد ضعف در آگاهیبخشی به مردم جامعه و درنتیجه پایین بودن سطح اطلاعات مردم از مسایل دینی و بدعتها، مهمترین عامل گرایش به خرافات است و لازم است و ارتقاء آگاهی و شناخت مردم جامعه نسبت به مصادیق خرافات راه مقابله با خرافات است. روش تحقیق در این پژوهش با رویکرد کیفی، علاوه بر مطالعه منابع کتابخانهای و اسنادی، انجام مصاحبههای نیمهساختاریافته با 10 تن از خبرگان حوزه مطالعات دین، به شیوه «تحلیل مضمون از نوع مقایسهای» است. در این مقاله ضمن بررسی خاستگاه خرافه و نقاط کانونی شکل گیری آن، به این نتیجه حاصل شد که در مقابله با خرافات میتوان از این راهبردهایی بهره برد: بازگرداندن جامعه به کانون اصلی دین، تقلیل عاطفهگرایی و تقویت علم گرایی و عقل گرایی اعتدالی در جامعه، اصلاح سیاستهای فرهنگی و ارایه مبانی روشن فکری و دینی، در تفکیک خرافه از دین با رفع شبهات.
In addition to social and security dangers, superstition can obsolete the original religious traditions. Studies show that almost every Iranian is involved in one of the instances of superstition, and this is evident in the religious community, especially in the case of religious beliefs, which shows the need to study. It seems that the weakness in informing the people of the society and consequently the low level of knowledge of people about religious issues and heresies, is the most important factor in the tendency to superstition. The research method in this research with a qualitative approach, in addition to studying library and documentary sources, is to conduct semi-structured interviews with 10 experts in the field of religious studies, using the method of "comparative content analysis". This article, examining the origin of superstition and the focal points of its formation, concluded that the following strategies can be used to combat superstition: Returning religion to the center of society, reducing emotionalism and strengthening scientism and moderate rationalism in society, reforming cultural policies and presenting clear intellectual and religious foundations, and separating superstition from religion by removing doubts.