چکیده:
نگرشِ کیفی به معماری و فضاهای کالبدی شهر بهعنوان یک مقوله میانرشتهای عمدتاً محصول در کنار هم نشستن دانشها و آگاهیهای برآمده از سایر تخصصها است و بیانگر این موضوع است که اکنون دیگر معماری و طراحی شهر، تنها محصول کار فکری خلاقانه و دانش یک فرد یا یک گروه با تخصص یکسان همچون طراحی نیست. با توجه به اینکه معماری و شهرسازی معاصر، با نتایجِ ناامیدکننده و غیر صمیمانهای از حس زدایی ارتباط انسان با واقعیت پیش میرود، تأکید بیشازاندازه بر ابعاد ذهنی و مفهومی، به نابودی ماهیت فیزیکی و حسی معماری میانجامد. لذا در توجه به مقوله کیفیت مکان، حضور انسان در فضا، دریافتهای حسی او، تجربه او از فضا، خیالپردازیها و تخیل او، پیش ذهنیتها و پیشفرضهای او و حتی افسانهها و اسطورههای ذهنیاش مطرح است. ازآنجاییکه تنها راه ارتباط انسان با جهان خارج، از طریق حواس رخ میدهد، پرسش از سازوکارهای توجه به حواس انسان در ادراک محیط ساختهشده فضای زیستی، مهم تلقی میگردد. گفتمان پدیدارشناسانه برآمده از یک تجربه معمارانه است که به پتانسیلهای مکان در توجه همزمان به ذهن و بدن مخاطب بستگی دارد که به تجربه آگاهانه معنا بخش منجر خواهد شد. پدیدارشناسی در معماری از دیدگاه یوهانی پالاسما که از تأثیرگذارترین نظریهپردازان در این حوزه محسوب میشود به معنای نگاهی عمیق به مکان از طریق آگاهیای است که آن را از طریق مشارکت همهی حواس در فرآیند ادراک، مرکزیت تن در دریافت محیط تجربه میکند. این پژوهش به دنبال پاسخ به این سؤال است که اندیشههای پالاسما در تجربه مکان بر اساس چه مؤلفههایی شکل میگیرد؟ و آیا خوانش این مؤلفهها در تجربه حضور در یک میدان شهری(حسنآباد) قابل روایت است؟ برای پاسخ به این سؤال از روش پدیدارشناسی و بر اساس الگوی ماکس ون منن و همچنین با روش کدگذاری آزاد، محوری و گزینشی استفادهشده است که بر اساس آن از طریق مشاهده و مصاحبه نیمه ساختاریافته و باز با 30 نفر از مشارکتکنندهها انجامشده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که اولویت ادراک حسی، هسته مرکزی تجربه ما و فهم ما از جهان است تا تجربهای ژرف از فضا و زمان و معنای معمارانه را کسب کند تا گسترش معماری ابژه گرا به معماری حاصل از کیفیات تجربیِ حاصل از بدن و سیستم های حسیاش تبدیل شود. نتیجه این پژوهش حاکی از آن است که مؤلفههایی همچون ادراک بدنمند، اتمسفر فضا، خیال متجسد و ادراک هاپتیکی در شکلگیری مؤلفههای پدیدار شناختی تجربه مکان در میدان حسنآباد نقش تعیینکنندهای ایفا میکنند.
Qualitative approach to architecture and physical spaces of the city as an interdisciplinary category is mainly the product of the combination of knowledge and awareness of other specialties and indicates that now the architecture and design of the city is the only product of creative intellectual work and knowledge of one person. Or a group with the same specialization as design. Given that contemporary architecture and urban planning proceed with disappointing and insincere results from the desensitization of human connection with reality, overemphasis on mental and conceptual dimensions leads to the destruction of the physical and sensory nature of architecture. Therefore, according to the category of quality of place, human presence in space, his sensory perceptions, his experience of space, his fantasies and imagination, his preconceptions and assumptions, and even his mental myths and legends. Since the only way of human communication with the outside world occurs through the senses, the question of the mechanisms of attention to the human senses is considered important in the perception of the constructed environment of the biological space. Phenomenological discourse arises from an architectural experience that depends on the potential of the place in simultaneously paying attention to the mind and body of the audience, which will lead to a meaningful conscious experience. Phenomenology in architecture, from the point of view of Johann Palasma, one of the most influential theorists in this field, means a deep look at place through consciousness, which experiences the centrality of the body in receiving the environment through the participation of all the senses in the process of perception. This research seeks to answer the question on what components are Plasma's ideas formed in the experience of place? And can reading these components be narrated in the experience of being in an urban square (Hassanabad)? To answer this question, the phenomenological method based on the Max Van Menen model has been used, as well as the free, axial and selective coding method, which has been done through semi-structured observation and interviews with 30 participants. Findings show that the priority of sensory perception is the core of our experience and our understanding of the world to gain deep experiences of space and time and architectural meaning to extend object-oriented architecture to architecture resulting from the experimental qualities of the body and sensory systems. Let it turn. The results of this study indicate that components such as bodily perception, space atmosphere, embodied imagination and haptic perception play a decisive role in the formation of phenomenological components of place experience in Hassanabad Square.