چکیده:
شکلگیری موانع بصری در برابر مناظری که امکان رویت بارگاه ائمۀ معصومین (ع) را بهعنوان مهمترین نشانۀ شاخص شهر فراهم میآورند، نابودی «مناظر راهبردی» را دربردارد و در مشاهد مشرفهای که محیط به بارگاهی مقدس هستند بهعنوان «شهرهای حرم-مقام»، سبب فقدان هویت میگردد. این امر خود دلیلیبر ازبینرفتن حستعلق، امنیت، غنا و زیبایی بصری، آرامشذهنی، خاطرهانگیزی و دیگر کیفیاتی است که از نمایش شکوهمند بنای بارگاه در لایههای مختلف شهر حاصل میشود. درحالیکه باوجود بیتوجهی ساختوساز معاصر به این حریمهای مقدس، کماکان از طریق اقداماتی ماهرانه میتوان از ارزش آنها بهعنوان ثروتهای فرهنگی-تاریخی حفاظت کرد و حتی این گنجینههای ملی و فراملی را بهبود بخشید. در پژوهش حاضر از روشتحقیق توصیفی-تحلیلی، گردآوری اطلاعات کتابخانهای-پیمایشمیدانی و از تکنیکهای تعریفهندسی و حفاظت از مناظر برگزیده، طرحهای مدیریت بصری، آنالیز ارتفاعی پروفیل در GIS و همچنین ارزیابیبصری کیفی QVA استفاده شده است و با تدوین چارچوب مدیریت منظر راهبردی شهرهای حرممقام، سندی ارائه شده که بهواسطۀ آن بتوان طی فرایندی کاربردی، سازمان بصری شهر را در مقیاسهای کلان، میانی و خرد انتظام بخشید؛ بهنحویکه به ارتباط بصری بین عرصههای عمومی شهر و عنصر شاخص بارگاه بیانجامد. پیجویی فرایند مذکور در شهر قم که مناظر راهبردی آن در معرض تهدید قرار دارد، بهتعیین مناظر، ارائۀ راهنمای مدیریت بصری و محاسبۀ ضوابط ارتفاعی برای حوزههای حساس به ابنیۀ بلندمرتبه منجر شده است. این پژوهش سند مذکور را متضمن حفاظت و مدیریت مناظر راهبردی شهر دانسته و بهمنظور مدیریت و سازماندهی بصری دیگر شهرهای حرممقام همچون مشهد، کربلا، نجف و... پیشنهاد میشود سند چارچوب مدیریت بصری بهعنوان برنامهای کارآمد در دستورکار قرار گیرد.
Visual obstruction of views that make it possible to see the shrine of the Imams (PBUH), the city’s strategically important landmark, results in the destruction of “Strategic Views.” Moreover, it causes a lack of identity in “Sacred Cities,” and leads to a loss of sense of belonging, safety, delight, peace, memorability, and other qualities obtained from the glorious display of the shrine building in different layers of the city. However, precise measurements can protect and enhance the value of these national and transnational treasures as cultural-historical heritage. This research is descriptive-analytical. In data collection, the bibliographic method and survey were used. In analysis, techniques of geometric definition for protection of selected views, visual management plans, height analysis of profiles in GIS, and qualitative visual assessment were used. Accordingly, by compiling the strategic view management framework of sacred cities, a document was presented that can be used in a practical process to organize the sacred city’s visual discipline on a large, medium, and small scale. This creates a visual connection between the city’s public spaces and the shrine. Focusing on this process in the city of Qom, where strategic views are under threat, has led to the identification of views, the provision of visual management guidance, and the calculation of height criteria for sensitive areas to high-rise buildings. The application of this framework in Qom has led to the identification of 16 viewing places (3, 2, 8, and 3 panoramic, linear, inside-river, and townscape viewing places, respectively) as well as 18 viewing locations and 26 strategic assessment points. The present research considers this document to guarantee the protection and management of the city’s strategic view. Moreover, to arrange and organize the visual discipline of other sacred cities, such as Mashhad, Karbala, Najaf, etc., it is suggested that the visual management framework document be put on the agenda as an efficient plan.