چکیده:
تئاتر روایی که در تقابل با تئاتر ارسطویی است میکوشد با تکیه بر تغییر و پشتکردن به تمامی عناصر موجود در تئاتر ارسطویی، مخاطبین تئاتر را به سوی شناختی درست هدایت کند. از مهمترین تکنیکها در تئاتر روایی «بیگانهسازی» است که با شیوه های مختلف می کوشد با به حداقل رساندن باورپذیری، مخاطب را به تفکر وادارد و او را به سمت قضاوت و داوری رویدادها و اصلاح امور سوق دهد. تئاتر روایی با تکیه بر تکنیک بیگانه سازی از تماشاگر نقدی روشنفکرانه میخواهد تا به کسب معرفت و اخذ تصمیمی منطقی منجر شود. اهداف این مقاله کسب آشنایی بیشتر با اصول تئاتر روایی و تأثیرپذیری نمایشنامهنویسان معاصر ازجمله محمد یعقوبی از تکنیک تئاتر روایی و بنیان های فکری آن است. همچنین به معرفی شیوههای بیگانهسازی که مهمترین تکنیک تئاتر روایی است پرداخته شده است. در راستای این اهداف کوشش شده است با شیوۀ توصیفی- تحلیلی و روش کتابخانهای سه نمایشنامه از محمد یعقوبی که از نمایشنامهنویسان نوگرا و اثرگذار دهه های اخیر در ایران است تحلیل و بررسی شود. این سه نمایشنامه عبارتاند از: یک دقیقه سکوت، نوشتن در تاریکی و زمستان 66.. نتایج بررسی این سه اثر، نشان می دهد که او در نمایشنامه هایش از شیوۀ نمایشی رایج ارسطویی یا کلاسیک به شیوه های مدرن نمایشی رو می آورد و مشخصه های تئاتر روایی و شیوه های تکنیک بیگانهسازی در نمایشنامه ها و اجرای آثار او قابل مشاهده است.
The narrative theater, which is in opposition to the Aristotelian theater, tries to guide the theater audience towards the correct understanding by relying on change and supporting all the elements in the Aristotelian theater. One of the most important techniques in narrative theater is "alienation", which tries to make the audience think by minimizing believability in various ways and leads him to judge the events and correct things. Relying on the technique of alienation, the narrative theater asks the audience for an intellectual critique in order to gain knowledge and make a logical decision. The goals of this article are to gain more familiarity with the principles of narrative theater and the influence of contemporary playwrights, including Mohammad Yaqoubi, on the technique of narrative theater and its intellectual foundations. Also, the methods of alienation, which is the most important technique of narrative theater, have been introduced. In line with these goals, an attempt has been made to analyze and examine three plays by Mohammad Yaqoubi, who is one of the innovative and influential playwrights of recent decades in Iran, using the descriptive-analytical method and the library method. These three plays are: One Minute of Silence, Writing in the Dark and Winter 66. The results of the analysis of these three works show that he changed from the popular Aristotelian or classical dramatic style to modern dramatic styles in his plays and the characteristics of narrative theater and methods of alienation technique can be seen in his plays and performances.