چکیده:
در ایران پیدایش آتش در بطن روایات اساطیری نهفته و آبشخور آن به زمانهای دور و تکوین عالم هستی بازمیگردد. در کنار حضور آتش در زندگی مکانی برای محافظت و مردمانی برای پریستاری از آتش که آنرا پسر، نور و جوهر اهورایی میدانستند در نظر گرفته شد. گذر اعصار بر اقتدار و استقامت این مکان افزود تا جایی که تشخص و مقام خادمین و بانیان آن فزونی یافت و آتشکدههایی متناسب با طبقههای اجتماعی پدیدار شد. در این پژوهش توصیفی-تحلیلی که بر پایة روش کتابخانهای انجام یافته، برآنیم تا دریابیم پیدایش، پویایی و پیوستگی این مکانهای ساخته شده توسط افراد نامدار، و نیز سبب تقدسشان بر اساس قدمت و اقلیم، چه بوده است. آنچه از ماحصل این پژوهش حاصل میشود مؤید این واقعیت است که آتشکده در نزد ایرنیان ساکن در پهنة ایرانشهر شاخصة اعتقاد به الوهیتی است که با تدبیر در مقام آفریننده، نگاهبان و روزیرسان، بهترین و ماناترین ودیعة آفرینش را به مردمانش ارزانی کرد تا نیایش و سپاسگزاری را سرلوحة زندگی خویش سازند. تشابهات و تفاوتهای پیرامون ساخت این مکانها، حکایت از بنمایهای برخاسته از کهن الگوهای اساطیری و مذهبی بر پایة طبقات اجتماعی آن روزگاران دارد.
In Iran, the emergence of fier lies in the heart of mythological narratives and its source dates back to distant times and the evolution of the universe. In addition to the presence of fire in life, there was a place for protection and people for nursing fire, who knew it as the son, light and essence of Ahura. The passing of the ages increased the authority and endurance of this place to the extent that the identity and status of its servants and founders increased and fire temples suitable for social classes appeared. In this descriptive-analytical research based on the library method, we try to find out the origin, dynamics and continuity of these places made by famous people, and also the reason for their sanctity based on antiquity and climate.The result of this research confirms the fact that the fire temple is an indicator of belief in a deity among the Iranians living in Iranshahr, who, as a creator, guardian and breadwinner, bestowed the best and most meaningful promise of creation on his people. To make prayer and gratitude the top priority of their lives. The similarities and differences around the construction of these places indicate the basis of the mythological and religious archetypes based on the social classes of that time.