چکیده:
The Holy Qur'an has ignited the torch of enlightenment in beliefs and raised the flag of the struggle against superstition, by which the true truth is known and the narrations can be evaluated. Among the realities of the universe are the angels whose infallibility are disputed; Some believe in the infallibility of the angels, while some do not. Each group brings its reasons for its special idea. This article aims to investigate the infallibility of angels based on the library method and by referring to the basic religious sources, i.e. the Qur’an, interpretive and narrative collections. So, it introduces a theory based on the Holy Qur’an. As a result, findings show that the three-fold reasons, not only lack strength and dynamism, they also support the infallibility of the angels in some cases. In other cases, the narrations about Hārūt and Mārūt are attributed to Ka'b al-Ahbār in the form of marfū' and date back to the Israelite. In terms of content, since they do not compatible to the Qur’an and there is no reason for their being a symbolism, they oppose the clear text of the Qur’an concerning the infallibility of the angels; for some verses affirm the appearance of the angels and some affirm their infallibility.
قران کریم مشعل روشنگری در عقاید و باورها را افروخته
و پرچم مبارزه با خرافات را برافراشته که در پرتو نور ان
حقیقت شناخته میشود و روایات قابل ارزیانی میشوند. از
جمله حقایق جهان هستی، فرشتگان هستند که درباره
عصمت ایشان اختلاف پدید امده است و گروهی به عصمت
فرشتگان و گروهی نیز به عدم عصمت ایشان باور پیدا کرده
و هر یک برای باور خویش دلایلی اوردهاند. در این مقاله
تلاش شده با روش کتابخانهای و مراجعه به منابع اساسی
دینی، یعنی قران، تفسیر و جوامع روایی، عصمت فرشتگان
مورد بررسی قرار گیرد و نظریه متناسب با قران کریم معرفی
شود و نتیجه این شده که دلایل سهگانه ذکر شده برای عدم
عصمت فرشتگان علاوه بر ضعف سندی و دلالی، در برخی
موارد موید عصمت فرشتگان نیز هستند و روایات هاروت و
ماروت مرفوع و موقوف به کعبالاحبار هستند و به
اسرايیلیات بازمیگردند و از نظر محتوایی نیز علاوه بر اینکه
با ایه قران قابلیت انطباق ندارند و دلیل محکمی بر سمبلیک
بودن انها وجود ندارد با نص صریح قران در عصمت
فرشتگان مخالفت دارند؛ زیرا گروهی از ایات ظهور و گروهی
بر عصمت همه فرشتگان تصریح دارند.