چکیده:
هدف: این مقاله سعی می کند نشان دهد که درکلام، مجموعه نسبتا کامل و منسجمی از مباحث اخلاق به طور یکجا در نظام فلسفه سینائی بیان شده است.
مواد و روش ها: برای این کار، به معرفی مقاله دهم از کتاب «الهیات شفا» ابن سینا خواهیم پرداخت که معمولا چندان به آن پرداخته نمی شود. این مقاله، آخرین بخش کتاب (الهیات شفا) و مشتمل بر ۵ فصل است که تقریبا در بر دارنده مهم ترین عناوینی است که به طور پیشینی باید در موضوع اخلاق مطرح شوند. در یک فلسفه عقلی وابسته به سنت کلاسیک - مانند فلسفه ابن سینا که موضوع فلسفه را موجود از آن جهت که موجود است می داند و مسائل کلام را عوارض ذاتی این موضوع معرفی می کند. اولین پرسش این است که هر مسئله فلسفی جدید باید از عوارض ذاتی موجود مطلق یا موجود چونان موجود باشد. به این ترتیب، باید برای علم اخلاق جایگاهی منطقی در نظام وجود مطلق پیدا کرد. در این مقاله، این موضوع و همچنین سایر مباحثی که در علم اخلاق ابن سینا آمده است . از جمله بحث عدالت به عنوان معیار نیازمندی به علم اخلاق تبیین گردیده و به ارزیابی انتقادی آن پرداخته شده است.
یافته ها: مهمترین خصوصیت فلسفه دین ابن سینا، عقلانیت دین و هماهنگی کامل آن با اصول پیشینی عقل نظری است که در عین حال، روح نظریه انسان کامل عرفانی نیز در آن یافت می شود.
نتیجه گیری: در مجموع می توان گفت که طرح مباحث فلسفه دین نزد ابن سینا، نشان دهنده ویژگی های یک فلسفه دین شیعی است.
Purpose: This article tries to show that in speech, a relatively complete and coherent set of ethics issues is expressed together in the system of Sinaitic philosophy.
Materials and Methods: To do this, we will introduce the tenth article from Ibn Sina's book "Theology of Healing", which is usually not given much attention. This article is the last part of the book (Theology of Healing) and consists of 5 chapters that contain almost the most important topics that should be discussed in advance in the subject of ethics. In a rational philosophy related to the classical tradition - such as Ibn Sina's philosophy, which considers the subject of philosophy as existing because it exists, and introduces the issues of theology as the inherent complications of this subject. The first question is that any new philosophical problem must be one of the inherent implications of the Absolute or the Existent. Thus, for ethics, a logical place must be found in the system of absolute existence. In this article, this issue as well as other issues mentioned in Ibn Sina's ethics. Among other things, the discussion of justice as a criterion for the need for ethics has been explained and its critical evaluation has been done.
Findings: The most important feature of Ibn Sina's philosophy of religion is the rationality of religion and its complete harmony with the a priori principles of theoretical reason, in which the spirit of the theory of the perfect mystical man is also found.
Conclusion: In general, it can be said that Ibn Sina's discussion of the philosophy of religion reflects the characteristics of a Shiite philosophy of religion.