چکیده:
هویت قومی راهکاری است برای درکِ نیاز فرد به ابراز موجودیتش در مواجهه با آنچه هویتش را تهدید میکند و طبقات اجتماعی برآیند مقولهبندی فرد است بر اساس مولفهای خاص. پژوهش پیشرو به بررسی نقش مقولهبندی به عنوان افزاری شناختی در هویتسازی قوم گیلک میپردازد. به این اعتبار که میکوشد مشخص کند چگونه عضویت در سطح پایه، میتواند بازتاب نوع نگرش یک قوم به مقولهی خوراکی باشد و چگونه این مقولهبندی میتواند به تقابل خود و دیگری راه برد. گزینش ضربالمثلهای -اندک اما مرتبط- گیلکی در حوزهی خوراکیها به عنوان پیکرهی مرتبط دادههای پژوهش ناظر است بر اهمیت نقش این پارههای زبانی به عنوان مولفهی جداییناپذیر فرهنگ عامه و بیانگر رویکردهای قومی. این ضربالمثلها به روش اسنادی گردآوری و با استناد به آراء رُش (1975) تحلیل شدهاند. یافتههای پژوهش ناظر است بر این که گیلانیهای جلگهنشین که از دیرباز برنج قوت غالبشان را تشکیل میداد، هویت خود را با برنج تعریف میکنند و برای این منظور ضمن مقولهبندی خوراکی در دو مقولهی کلی نان و برنج از راه تقابل این دو به مقولهبندی خود و دیگری میرسند. برنج به عنوان یکی از مولفهای هویتساز، میزان تعلق اجتماعی یک گیلک را به گروه تعیین میکند.
Ethnic identity provides a way of understanding the need to assert oneself in the face of threats to one's identity and social categories are the output of one's categorization based on a specific factor. The present study investigates the role of categorization as a cognitive tool in identifying the Gilak people. It seeks to determine how a change in basic level membership reflects the attitude of one ethnic group toward the food category and how that categorization leads to confrontation between self and the other. The selection of Guilaki food proverbs as the body of research data indicates the importance of the role of these linguistic utterances as an integral component of popular culture which explain ethnic backgrounds. These proverbs have been collected in library method and analyzed based on Rush's (1975) opinions. The findings of the research reveal that the lowland settlers in Guilan whose staple diet is rice define their identity based on it. Therefore, while categorizing food into two general categories of bread and rice, through the confrontation of these two, they forge the identity of self and the other. Rice, as an identity-building component, determines the degree of social belonging of a Guilak to the group.