چکیده:
بیان مسیله
عدم تمایل به عینیت و پرهیز از وفاداری تام به ذهنیت در هنر دوره قاجار، جهانی خیالی-واقعی را پدید آورد که نقش مایه فرشتگان با لباس قاجاری و تاثیراتی که از فرشتگان غربی پذیرفته اند، نشات گرفته از همین تفکر است. از این رو، در این پژوهش با این فرض که فرشتگان در آثار حجت امانی به عنوان نقش مایه فرشتگان در هنر معاصر در امتداد دوره قاجار قرار داشته، به دنبال تطبیق و تحول فرشتگان درهنر دوره قاجار و هنر معاصر است. از آنجایی که نقش تطبیقی فرشتگان واکاوی و مورد مطالعه قرار نگرفته و به لایه های پنهان آثار فرشته گون این دو عصر پرداخته نشده است، این پژوهش بدیع به نظر می رسد.
هدف پژوهش
هدف اصلی این پژوهش نمایش چگونگی به کارگیری نقش فرشتگان و روند شکل گیری آن ها در هنر معاصر است که بتواند پرسش های پیش آمده در این تحقیق را با استفاده از تطبیق و نتایج نظرسنجی پاسخ دهد.
روش پژوهش
این پژوهش تطبیقی به روش توصیفی-تحلیلی، به همراه آمارگیری، استفاده از منابع اسنادی و مصاحبه انجام شده است.
نتیجه گیری
پروژه فرشته های پست مدرن با نگاه فمنیستی حجت امانی، در تطبیق با هنر دوره قاجار از نظر بصری و مفهومی علاوه بر دارابودن مولفه های هنر سنتی دوره قاجار معانی وسیع تر اجتماعی در دوران معاصر را نیز به همراه دارد. همچنین نوعی بازسازی از آرزوی بشر برای پرواز به ماورای ماده و قرارگرفتن بر فراز شرایط انسانی است که در باستانی ترین لایه های فرهنگ ایرانی و در بین عامه مردم وجود دارد .
خلاصه ماشینی:
افراد با تحصیلات دیپلم و پایینتر، در صدد پاسخگویی به این سؤالات است: نقش فرشتگان حجت امانی در دوران معاصر چگونه است؟ علاوه بر این با تطبیق آثار وی با دورۀ قاجار چه نوع ارتباطاتی بین آنها وجود دارند؟ پیشینۀ پژوهش در این زمینه پژوهشی با عنوان «بررسی تصویر فرشتگان در نقاشی دورة قاجار» (صفرزاده و احمدی، 1392) به تصویر و جایگاه فرشته میپردازد.
از نظر نگارنده، هنرمند معاصر حجت امانی در سه مجموعة فرشتگان (انسان و فرشته) با استفاده از اشکال سنتی از قبیل نقوش تزیینی و خط نوشتار، نقوش روی رمل و اسطرلاب، تصاویری که از آنها بهعنوان اوراد و ادعیه استفاده میشد و اشیایی از این قبیل و نقوش پارچههای ایرانی قلمکار دورة قاجار، نقوش نگارگری ایرانی و سبک قهوهخانهای و شمایلهای دورة قاجار و صفوی و بهطورکلی المانهای سنتی ایران در دورة قاجار و صفوی بهعنوان یک ایده و مادة خام، و در آمیختن آن با هنر مدرن و سنتی ایرانی (سقاخانهای) و شاخههای هنر پستمدرن و هنر مفهومی که به شیوههای پرفومنس آرت، پروسس آرت، لند آرت و با نگاهی از جنس فمینیسم پستمدرنیسم11 و ثبت آنها با عکاسی توانسته تصویری جدید از هنر ایران، فرشتههای ایرانی و زن ایرانی به جامعۀ غرب و شرق نشان دهد که مورد توجه هنرمندان و ناقدان بنام هنر از جمله ادوارد لوسی اسمیت12، دومینک تینو13 جان دالسون14، ایگناس کازاکویچ15،کرین آدرین رهو16، ژان لویی حس17، بنجامین هیوت18، گوتفری یونکر19، قرار گرفته است و در کاتالوگ و مجلات به نام بینالمللی به چاپ رسیده که حاکی از موفقیت این هنرمند در دنیاست.