چکیده:
با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و گسترش گفتمانهایی مانند استقرار حکومت اسلامی جهانی، صدور انقلاب، امالقرا جهان اسلام و متعاقباً دعوت مسلمانان برای پیوستن به شیعه گفتمانهای دین، رقیب و جایگزین شکل گرفت. اولین نمونه وهابیت در عربستان بود. کشوری که با موضع سنتی خود در حفظ وضع موجود، با انقلاب اسلامی مخالف انقلاب اسلامی بود که میخواست وضع موجود را تغییر دهد. عربستان سعودی سعی کرد با به روزرسانی دین خود، وهابیت، به عنوان رقیب ایدئولوژیک انقلاب اسلامی، رهبری خود را در جهان اسلام تضمین کند. اما مدل رقیب و وهابی داعش علیه این اسلام سیاسی به پا خیزیده و دولت نیمهکاره خود را در عراق و سوریه به نمایش میگذارد. این مقاله به مقایسه باورهای سیاسی، اخلاق سیاسی و رفتار سیاسی در سیستمهای سیاسی شیعه و داعش طی سالهای 2011-2016 میپردازد.جمهوری اسلامی ایران به عنوان دستاورد انقلاب اسلامی مبتنی بر مبانی و مبانی مکتب تشیع و با اقتدار دینی، علاوه بر اینکه میتواند در صحنه بینالملل حضوری چشمگیر داشته باشد، پیوند جدیدی بین دین برقرار کرده است و سیاست در ارائه مدل دولت مبتنی بر مردم سالاری دینی و نمونه جدیدی از تفکر دولت اسلامی در چهار دهه گذشته را آشکار کرده است. ظرفیتهای مفاهیم شیعه که میتواند به نفوذ انقلاب اسلامی در قالب اعتقادات مرکزی شیعه و شکست-های پی در پی گروههای تکفیری و تضعیف و ریشهکنی داعش منجر شود، اندیشههای اسلام عقلی شیعه در جمهوری اسلامی و این حزب به خواست خدا، لبنان میتواند نقش موثر و فعالتری نسبت به گذشته داشته باشد.
With the victory of the Islamic Revolution in Iran and the spread of discourses such as the establishment of a world Islamic government, the export of the revolution, the Umm al-Qura of the Islamic world, and subsequently the invitation of Muslims to join the Shiites, rival, alternative and alternative discourses were formed. The first example was Wahhabism in Saudi Arabia. A country that, with its traditional position in maintaining the status quo, was opposed to the Islamic Revolution by the Islamic Revolution, which wanted to change the status quo. Saudi Arabia sought to secure its leadership in the Islamic world by updating its religion, Wahhabism, as the ideological rival of the Islamic Revolution. But ISIL's rival and Wahhabi model has risen up against this political Islam and is showing its part-time government in Iraq and Syria. This article compares the political beliefs, political ethics and political behavior in the political systems of Shiites and ISIL during the years 2011-2016.
خلاصه ماشینی:
مطالعه تطبيقي اخلاق ، عقايد و رفتار سياسي تشيع در ايران در مبارزه با گروه هاي تروريستي (مطالعه موردي : داعش در طي سال هاي ٢٠١١-٢٠١٦) پويا کاتوزيان ١ تاريخ دريافت :٠١ /١٤٠٠/٠٣ 2 علي صالحي فارساني تاريخ پذيرش : ١٤٠٠/٠٦/١٨ حسين ابوالفضلي ٣ چکيده با تغيير حکومت در ايران و ايجاد گفتمان هـايي ماننـد اسـتقرار حکومـت اسـلامي جهـاني ، صدور انقلاب ، ام القرا جهان اسـلام و متعاقبـاً دعـوت مسـلمانان بـراي پيوسـتن بـه شـيعه گفتمان هاي دين ، رقيب و جايگزين شکل گرفت .
com ٣ استاديار گروه علوم سياسي، دانشگاه آزاد اسلامي، سمنان ، ايران ١- مقدمه و بيان مسئله با تغيير حکومت در ايران و ايجاد گفتمان هايي مانند استقرار دولـت جهـان اسـلام ، صـدور انقلاب ، جهان اسلام و متعاقباً دعوت مسلمانان براي ملحق شدن به مذهب شيعه ، ديـدگاه - هاي همسو و جايگزين تشکيل شدند (عبدالمالکي ، ٢٠١٥: ٤١).
از اين رو، عربستان با پشتيباني از جنبش هايي مانند القاعده و طالبان که بر پايه تلاش هاي تروريستي بودند، تلاش کرد تا اسلام واپسگرا را ترويج و مانع از نفوذ تشـيع در غرب آسيا و بلاد اسلامي شود (صدر الحسيني ٢٠١٦)؛ به دنبال شکسـت ناکـامي تفکراتـي مثل القاعده و طالبان ، پديده نوظهور داعش از درون وهابيت پديـد آمـد (مصـطفي ٢٠١٥).
از نظر داعش ، اگر شخصي نتواند مسلمان بودن خود را ثابت کنـد، کـافر اسـت و بايد اثبات کند که مسلمان است و دليل آنها اين است که شخص به آنچه معتقد است اعتقاد دارد در غير اين صورت دارايي يک فرد بر وي مجاز است (الخوري ، ٢٠٢٠: ٤٢).