چکیده:
جایگاه واژگان در جمله و تأثیر آن بر بلاغت کلام، از مهمترین مباحثی است که عبدالقاهر جرجانی در «نظریۀ نظم» مطرح نموده است. وی جایگاه عناصر را تحت عنوان «تقدیم و تأخیر» و البته در ارتباط با تعریف و تنکیر بررسی میکند که همسو با ساخت اطلاعی و ساخت مبتدا - خبری در نظریۀ دستور نقشگرای هلیدی است و تمرکز آن بر مطالعۀ آرایش واژگان در جمله میباشد. شیوۀ آرایش واژگانی را میتوان یکی از بارزترین ویژگیها و اساس ساختار نحوی در منظومۀ گرشاسپنامه و داستان بیژن و منیژه دانست؛ از این رو، در این پژوهش به بررسی پیشآیی و پسآییهای عناصر اصلی جمله و تحلیل کارکرد بلاغی هر یک در حدود 3000 جمله از دو اثر پرداختهایم. در همین راستا، ابتدا به بررسی بسامد تقدیم و تأخیر عناصر اصلی در جملات دارای نهاد و نیز جملات با نهاد محذوف در محدودۀ مذکور از دو اثر پرداخته و آمار حاصل را در جداول نمایانگر پراکندگی به صورت تعداد و درصد درج کردهایم تا بهواسطۀ این آمار، بتوان قیاسی دقیق را میان آثار ایجاد نمود. سپس با استناد به جدول مربوط به هر بخش، به تحلیل کارکرد بلاغی عناصر با توجه به جایگاه آنها در جمله پرداختهایم. نتایج پژوهش نشان میدهند که علاوه بر اجبار در رعایت وزن عروضی، اغراض بلاغی چون: تأکید، تعظیم، تحقیر، حصر و قصر و... در تقدیم و تأخیر عناصر اصلی جمله و جایگاه و نحوۀ چینش واژگان در کلام فردوسی و اسدی توسی تأثیر فراوانی داشتهاند. بلاغیترین شیوۀ دو شاعر در این مسیر، مبتداسازی عناصر اصلی به ویژه فعل میباشد که در آغاز جمله به منظور تأکید صورت گرفته است.
The position of words in a sentence and its effect on rhetoric is one of the most important topics that Abdul Qahir Jorjani has raised in "Nazm" theory. He examines the position of elements under the heading of "preposing and postposing", and, of course, in relation to definition and refinement. Jorjani’s ideas are consistent with information construction and subject-information construction in Halliday's "Functional Grammar" theory which focuses on lexical arrangement in sentences. Vocabulary arrangement can be considered as one of the most prominent features and the basis of syntactic structure in the Garshaspnameh and the story of Bijan and Manijeh. Therefore, in this study, we have examined the prepositions and postpositions of the main elements of a sentence and analyzed the rhetorical function of each in about 3000 sentences of the two poems. In this regard, first we examine the frequency of preposing and postposing of the main elements in sentences which have a subject and also the sentences with a deleted subject in the mentioned range of two poems. Then we have entered the statistics in the tables representing the distribution in terms of number and percentage creating a precise analogy between the poems. Then, with reference to the table related to each section, we have analyzed the rhetorical function of the elements according to its position in the sentence. The results of the research suggest that in addition to compulsion in observing the meter, rhetorical intentions such as emphasis, paying tribute, humiliation, confinement, etc. have a significant effect on preposing and postposing the main elements of the sentence, and on the position and order of words in Ferdowsi and Asadi Tusi's poems. The Main rhetorical method of the two poets is their foregrounding of of the main elements, especially the verb as a means of emphasis.
خلاصه ماشینی:
com ISSN: 2783-2627 / Rhetorical function of preposing and postposing the main elements of the sentence in Garshaspnameh and the story of Bizhan and Manizheh of Shahnameh (based on Jorjani's Theory of Nazm and Halliday's Functional Grammar Theory) Yahya Talebian 1 Professor of Persian Language and Literature, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran Mahmoud Bashiri 2 Associate Professor of Persian Language and Literature, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran Hamid Amini 3 PhD.
ضرورت نظري پژوهش از مهمترين ويژگي هاي نحوي شاهنامه و منظومۀ گرشاسـپنامه ، خروج هـاي متعـدد از ساختار معمول دستوري و ايجاد پيش آيي و پس آيي ها در برخي عناصر کليدي آن هاسـت ؛ از آنجاکه به معاني بلاغي ايـن تقـديم و تأخيرهـا، خصوصـا بـا درنظـر داشـتن نظريـۀ نظـم جرجاني و دستور نقشگراي هليدي کمتـر توجـه شـده اسـت ، بـر آن هسـتيم تـا بـه بررسـي پيش آيي و پس آيي عناصر اصلي جمله در دو اثر حماسي و قياس هريک با توجه به آمار به دست آمده بپردازيم .
تقديم نهاد با استناد به جدول شمارة ١، درمي يابيم که در ميان ابيات بررسي شده ، داستان بيـژن و منيژه به طور تقريبي ٢٥ درصد و گرشاسپنامه حدودا ٣٠ درصـد داراي جمـلات بـا نهـاد در ابتدا هستند و به جهت آنکه مبتدا آمدن نهاد متناسب با چينش معمول واژگاني زبان فارسـي است ، حالت بي نشان جمله محسوب مي گردد و ارزش بلاغي براي بررسي نخواهد داشـت .