چکیده:
عباس معروفی در هر یک از آثار خود با در نظر داشتن یکی از طبقات اجتماعی به ترسیم شرایط اجتماعی، سیاسی و تاریخی جامعه پرداخته و از این طریق با دیدگاهی انتقادی توأم با طنز و تعریض، اوضاع حاکم بر اجتماع را به چالش کشیده است. طبقة «روشنفکران»، «زنان قربانی و تسلیم» و «افراد تبعیدی» از جمله گروههایی هستند که در سه رمان «سمفونی مردگان»، «سال بلوا» و «تماماً مخصوص» بهعنوان شخصیتهای اصلی نقشآفرینی میکنند. «انسان» و «دغدغههایش» محور اصلی رمانهای معروفی هستند و روش اصلی وی برای پردازش شخصیتهای داستانی خود «رجوع به گذشته» و «کودکی» شخصیتها است تا از این طریق به بررسی مشکلات، تعارضات درونی و اختلالات آنها بپردازد. رمان «سمفونی مردگان» را میتوان برداشتی جدید از داستان هابیل و قابیل با فضای سورئالیستی دانست. رمان «سال بلوا» روایت خشونت و اجباری است که در تاریخ متوجة زنان شده و «نوشا» بهعنوان شخصیتی «قربانی»، تسلیم ازدواجی اجباری میشود. رمان «تماماً مخصوص» نیز روایتی از زندگی روزنامهنگاری تبعیدی است و نویسنده در این اثر ابعاد مختلفی از تجربههای زیستی خود را گنجانده است. این پژوهش به شیوة توصیفی- تحلیلی تلاش میکند به این پرسش پاسخ دهد که در رمانهای «انسانمحور» عباس معروفی، مهمترین مؤلفههای نمود مدرنیسم کداماند؟ یافتهها حاکی از آن است که «گرایش به جهان درون شخصیتها»، «جریان سیال ذهن»، «کشمکش درونی»، «رد روش روایی در رمان» و «شیوة متفاوت شخصیتپردازی» از مهمترین مؤلفههای نمود مدرنیسم در رمانهای موردبحث هستند.
In each of his works, Abbas Maroufi has considered the social, political, and historical conditions of the society by considering one of the social classes, and through this, he has challenged the situation of the society with a critical point of view combined with humor and elaboration. The "intellectual" class, women "victims and surrender" and "exiles" are among the groups that play the main characters in the three novels "Symphony of the Dead", "Year of the Riot" and "Totally Special". "Man" and "His Concerns" are the main focus of famous novels, and his main way of processing his fictional characters is to "look back" and "childhood" of the characters in order to examine the problems, internal conflicts, and pay attention to their disorders. The novel "Symphony of the Dead" can be considered a new interpretation of the story of Abel and Cain with a surrealist atmosphere that examines the social, political, and historical conditions of Iranian intellectuals at that historical period. The novel "Year of Rebellion" is a narrative of violence and coercion that has been noticed by women throughout history, and Nosha, as a character who represents women in society, is a "victim and surrender" character who does not give up to save herself and surrenders to forced marriage. The novel "Totally Special" is also a story about the life of Abbas Irani, an exiled journalist who is forced to emigrate from Iran to Germany. In this work, the author has included various aspects of his biological experiences. This research tries in a descriptive-analytical way to answer the question that what are the most important components of modernism in Abbas Maroufi's "human-centered" novels? The findings indicate that "tendency to the world within the characters", "fluid flow of the mind", "internal conflict", "rejection of the narrative method in the novel" and "different way of characterization" are the most important components. The manifestations of modernism are in the novels in question.
خلاصه ماشینی:
مطالعۀ مؤلفه هاي مدرنيسم داستاني در سه رمان عباس معروفي «سمفوني مردگان ، سال بلوا، تماماً مخصوص » حسين پارسي فر دانش آموختۀ دکتري زبان و ادبيات فارسي ، دانشگاه تهران ، تهران ، ايران فرشته ميلادي دانش آموختۀ دکتري زبان و ادبيات فارسي ، دانشگاه علامه طباطبائي، تهران ، ايران کارشناس ارشد زبان و ادبيات فارسي ، دانشگاه بين المللي امام خميني (ره )، قزوين ، ندا اسنقي ايران چکيده عباس معروفي در هر يک از آثار خود با در نظر داشتن يکي از طبقات اجتماعي به ترسيم شرايط اجتماعي، سياسي و تاريخي جامعه پرداخته و از اين طريق با ديدگاهي انتقادي توأم با طنز و تعريض ، اوضاع حاکم بر اجتماع را به چالش کشيده است .
١. پيشينۀ پژوهش حسن زاده دستجردي (١٣٩٣) در پژوهشي با عنوان «تحليل رمان اسفار کاتبان براساس شاخصه هاي نگارش رمان مدرنيستي و پسامدرنيستي» بيان ميکند اين رمان جزو آثاري است که بسياري از تکنيک ها و تمهيدات مشترک بين شيوة نگارش مدرنيستي و پسامدرنيستي را دارد؛ تمهيداتي چون تعدد راوي و روايت ها، بينظمي زماني در روايت ، مرگ مؤلف ، برجستگي متن ، شباهت داشتن شخصيت ها به يکديگر، غلبه عنصر وجودشناسي بر عنصر معرفت شناسي، روايت بودن تاريخ ، دور باطل ، بينامتنيت ، درآميختن ژانرها يا التقاط گرايي و...
اين ويژگي در رمان هاي مدرن بيشتر نوعي شيوة روايي است که روايت هاي داستان در آن به صورت دوراني و لايه در لايه پيش ميروند.
در رمان هاي معروفي، اين تک گوييها حضور دارد و سبب ميشود که داستان از درون جهان ذهني شخصيت روايت شود.