چکیده:
در بازخوانی حماسههای تاریخی پیش از اسلام در منابع عربی اسلامی میراثی غنی در پیشینه فرهنگ عرب قابل بررسی است. برای جامعه عصر جاهلیت، قبیلهگرایی و تفاخر به ذهنیت جمعی آن، ساختاری ضروری و تقریباً پایدار بود. این ساختار که بر تمامی حیات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، نظامی و دینی قبایل مسلط بود، برای تداوم و تسرّی این بافت در طول تاریخ، نیاز به تولید مضامین و دستمایههایی مبالغهآمیز و قهرمانانه داشت. فرهنگ عصر جاهلیت بر انبوهی از روایات و داستانهای حماسه بناشده بود که در طی اعصار مختلف سینهبهسینه انتقال داده میشد. چنانکه مضامین و دستمایههای فرهنگ عصر جاهلیت در عصر رجعت در ادوار بعدی نیز قابلردیابی است. این حماسههای تاریخی منحصربهفرد، واقعیتِ عینی و دارای شاخصههایی بود که بر مجموعهای از نقلیات قومی استوارشده و موجبات تفاخر مردمان به خود را فراهم میکردند. این مقاله که بر روش پژوهش تاریخی و با استفاده از توصیف و تحلیل استوار است، ضمن بازکاوی بسترهای حماسه و بررسی وضعیت فرهنگی جامعه عصر جاهلیت متکی بر حماسه، این پرسش اساسی را دارد که در بازکاوی میراث حماسههای عصر جاهلیت در پیشینه فرهنگ عرب پیش از اسلام؛ چه نکاتی بیشتر مورد نظر بوده است؟ در پاسخ به سؤال فوق فرض تحقیق بر این مهم تکیه دارد که بخشی از این حماسهها در مجموعه اشعار و ایام العربها منعکسشده و میراث حماسههای عصر جاهلیت در پیشینه فرهنگ عرب پیش از اسلام را تشکیل داده است. دستاورد تحقیق نشان میدهد که وجود مجموعهای از افعال متهورانه بنام حماسه که در تاریخ عصر جاهلیت در قالب تاریخ شفاهی است، ضمن ایجاد تفکرات اسطورهای در جزیره العرب، زیرساخت ادبیات حماسی آن را نیز ایجاد کرده است.
For the society of the pre-Islamic era, tribalism and pride in its collective mentality was a necessary and almost stable structure. This structure, which dominated the whole life of the tribes, needed to produce exaggerated and heroic themes and themes in order to continue and spread this fabric throughout history. The culture of the pre-Islamic era was based on a multitude of epic narratives and stories that were passed down from generation to generation. As the themes and themes of the culture of the age of ignorance in the age of return can be traced in later periods. These unique historical epics were objective facts and had characteristics that were based on a collection of ethnic narratives and made people proud of themselves. This article, which is based on the method of historical research and using description and analysis, while reviewing the context of epic and examining the cultural status of the society of the ignorant era based on epic, has the basic question of reviewing the heritage of the epic of the ignorant era in the history of pre-Arab culture Islam; What were the most important points? In answer to the above question, the research hypothesis relies on the fact that part of these epics, reflected in the collection of poems and the days of the Arabs, has formed the legacy of the epics of the pre-Islamic era in the history of pre-Islamic Arab culture. The result of the research shows that the existence of a collection of daring acts called epic, which is in the form of oral history in the history of the pre-Islamic era, while creating mythical thoughts in the Arabian Peninsula, has also created the infrastructure of epic literature. In re-reading pre-Islamic historical epics on the history of Arab culture based on existing Arab-Islamic sources, Arab society in the pre-Islamic era had early ethnic epics. They lacked a centralized central government that could distance society from the tribal spirit and work for a larger society; While the focus of pre-Islamic Arab society was on tribal aspirations, it prevented heroism in society from striving for higher ideals than the tribe. Economic poverty and drought in the nature of the region made ethnic epics in the form of tribal system the most effective for the continuation of ethnic life and the most effective method in producing and reproducing newer ethnic epics and creating tribal alliances. Note: First, epics were transmitted that took on a mythical form. Second, historians of the Islamic period recorded epics that did not provoke other tribes or narrated epics to maintain a balance between the two tribes or the two sides. The third of these matters were narrated orally, and due to the Qur'an's emphasis on not paying attention to them, they gradually faded in the early period of Islam, but after a generation or two, it again took on a different form in the form of factions and sects.
خلاصه ماشینی:
(دهخدا، ١٣٧٣: ٨٠٧٤) بيش تر تعاريف ذکرشده براي حماسه ، ناظر بر معني حماسه سرايي و سروده هاي حماسي بوده است اما ميتوان تعريف ذيل را براي رويداد حماسي در جوامع گسترده مطرح کرد: واقعه اي است جليل و فراقومي (فراگير)(١) که تأثير آن موجب بيداري ملت ، ايجاد تحول ماندگار در حوزه هاي مختلف منافع جامعه و يا اصلاح مسير حرکت جامعه شده ، منطبق بر سه رکن : هدف متعالي انجام رويداد - شخصيت ويژه ، شجاعت و معنويت قهرمان ( ;Hero; Champion Warrior) و - فرهنگ و باور اصيل جامعه باشد که با توجه به شرايط خاص پيش آمده در جامعه ، به وقوع پيوسته و به واسطه ي نقل شفاهي، يا تلاش حماسه سرايان و يا ثبت مورخان به يادگار مانده است .
(بارنز و بکر، ١٣٧٥، ج ١: ٣٠) در اين نوع بايد گفت که رويداد حماسي قومي؛ واقعه اي است مقدس که تأثير آن موجب تحرک براي ارتقاي حيثيت قومي شده و بدون توجه به ضرر و زيان هايي که از سوي ساير اقوام بر آن متصور است ، بر حفظ جايگاه خود پافشاري ميکند که منطبق بر: پاسداشت نياکان حماسي، شجاعت قهرمانان و فرهنگ و باورهاي قومي هست که با توجه به شرايط خاص پيش آمده در جامعه ، به وقوع پيوسته و به واسطه ي نقل شفاهي، يا تلاش حماسه سرايان و ناقلان در طي اعصار و محترم در درون قوم ؛ و احتمالا به صورتي مصغر در بين رقبا به يادگار مانده است .