چکیده:
در نظامهای حقوقی که برپایهی دین استوارند، تفکیک مفهوم جرم (تجاوز به حقوق دیگران و جامعه) و گناه (تعدی نسبت به شریعت خدا) دشوار است؛ چرا که قانونگذار الهی، هر دو را ممنوع میکند. در حقوق مزدیسنا بهنظر میرسد درک و تشخیص این تمایز دشوارتر از سایر نظامهای دینی باشد؛ چرا که ارتکاب هر یک از محرمات مجازاتی را در پی دارد؛ کتاب هشتم دینکرد مانند مادیان هزار دادستان یک کتاب صرفاً حقوقی نیست، در این کتاب علاوه بر ذکر عناوینی از گناه و تاوان آنها که در متون دیگر پهلوی به آنها اشاره شدهاست، به انواعی دیگر از گناهان و همچنین به نوعی از تاوان برمیخوریم که مجرم میتواند با انجام کار کشاورزی و چوپانی، تاوان گناه خود را بپردازد. در این مقاله کوشش میشود تا نشاندهد در هوسپارم و سگادم نسکِ دینکرد هشتم علاوه بر گناهانی که در دیگر متون حقوقی مطرح است چه گناهان دیگری مطرح میشود، نیز تاوان گناه در این نسکها چه تفاوتی با دیگر متون پهلوی دارد و همچنین ذکر گناهانی که به تاوان آنها اشاره شده و گناهانی که فقط از آنها نامبرده شده است.
In non-religious legal systems, crime and guilt are two separate categories, and there is no direct relation between them. Crime seen in relation to other people in society; But in legal systems based on religion, it is difficult to separate the concept of crime and sin; Because the origin of them is the same and laws of God forbids them. The nature of these laws in these systems, is the same, and there is no distinction between crime them (crime and sin) except in the enforcement. How ever, Mazdisna's law, it seems more difficult to understand this distinction than other religious systems. That with committing any of the taboos carries a penalty; big part of Dinkard's eighth book allocated to sins and punishments in Zoroastrianism. In these sections, we confront to sins that are not mentioned in other Zoroastrian texts. In addition to flogging and fines, which are mentioned in other texts, in this book also see a kind of punishment that the guilty for his guilt punished by forcing him to work-farming and shepherding.