چکیده:
یکی از مهمترین وجوه زیبایی شناسانه رمان مدرن، بهرهگیری از تمهید جریان سیال ذهن است. مفهوم سیالیت ذهن در اوایل قرن قبل و تحت تاثیر اندیشههای زیگموند فروید وکارل گوستاو یونگ به منصّه ظهور رسید. در ادبیات مدرن، جریان سیال ذهن تهمیدی است که در آن هنرمند از بیان ذهنیات شخصیتهای داستان که آمیزهای از ادراکات، خاطرات و تداعیها هستند آگاهانه بهره میگیرد و به کمک تکگویی درونی، روایت نامنسجم اما هدفمندی را طراحی میکند تا مخاطب با کنار هم گذاردن قطعات پراکنده به ابعاد کلی داستان دست یابد. این تمهید روایی پس از موفقیت در ادبیات به سینما راه پیدا کرد و در ساختار روایی سینمای هنری استفاده شد. در ایران نیز ابتدا جریان سیال ذهن توسط ادبیات معاصر مورد استفاده قرار گرفت و از اواسط دهه چهل به تدریج بر سینمای ایران تاثیر گذارد. این مقاله به روش تحلیلی و توصیفی پس از برشمردن مهمترین ویژگیها و تمهیدات رمانِ مبتنی بر جریان سیّال ذهن نظیر تمرکز بر شخصیت، تک گویی درونی، روایت غیرخطی و شکست زمان خطی، به تاثیر همین ویژگیها در روایت در سینمای دهه هشتاد ایران پرداخته و نشان میدهد که چگونه فیلمسازان ایرانی با تاثیر پذیری از جریان سیال ذهن توانستهاند ساختارهای روایی جدید را در سینمای ایران تجربه کنند.
The stream of consciousness as a narrative mode is one of the most important specifications of modern
novels. As an idea, this mode of storytelling has developed most effectively under the influence of Sigmund
Freud and Karl Gustave Jung’s theories at the beginning of the last century. However, in literature, the
stream of consciousness is, in fact, a narrative device which deals most of all with the subjective experiences
of characters. These experiences, in turn, consist of a mixture of perceptions, memories, fantasies,
and associations in all sorts. As both a narrative mode and narrative device, the stream of consciousness has
another device, namely the interior monologue, at its service, and does the practice of weaving an inconsistent
narrative with just a consistent end. In the meantime, what is expected from the reader is to put together
all these scattered pieces to reconstruct the story for herself. Furthermore, it must be noted that time and
how it represented and perceived, is a, if not simply the, key element in the stream of consciousness narrative
as a whole. So, the unique approach of the stream of consciousness toward time in its all manifestations
is a pivotal element to understand it. Beyond its successful employment in modern literature, this narrative
device also has been employing in ‘art films’ in varied forms. In modern Iran, the stream of consciousness
appeared, firstly, in the literature but its effects on film can be traced back to movies as early as the 1960s.
Thus, the intertwined nature of new wave of Iranian film and its association with the modern literature of
Iran led those early filmmakers to experience with new narrative forms.