چکیده:
معاد در کنار مبدا و نیوت. از مسائل مهم در امور اعتقادی مسلمانان است و یکی از مباحث مهم و
مورد دغدغه در معادء مسئله کیفیت معاد میباشد. در میان آنبوه مسائل در کیفیت معادء این مسئله
نیز مطرح است که آیا معاد منتحصر در روحانی یا اعم از جسمانی است. فلاسفه اسلامی در این
مسئله کنجکاوی عقلانی قابل تحسینی انجام دادهاند که دراینمیان از منکران عقلانی معاد
جسمانی تا مثبتان عقلانی یافت میشود.
در این پژوهش تحلیلی- توصیفی با هدف تبیین معرفتی این مسئله بهدنبال اثبات معاد جسمانی
آزسوی صدرالمتالمین شیرازی - بهعنوان طلایهدار مکتب حکمت متعالیه در فلسفه - هستیم.
ملاصدرای شیرازی با استفاده از اصول هستیشناختی و انسانشناسی که برخی اصولی تاسیسی
ازسوی صدرا هستند و برخی دیگر جزء اصول تاییدی محسوب میشوندء به تبیین, تحلیل و اثبات
معاد جسمانی از نگاه عقلانی میپردازد. هم اصول مورد استفاده ایشان عبارتاند از: اصالت وجود.
وحدت شخصی وجود. نقش نفس در هویّت بدن. تجزد قوّه خیال, نقش نفس در صور ادراکی,
تحقق صور خیالی بدون مشارکت مادّه و جامعیّت انسان نسبت به نشئه سهگانه.
Along with the origin of creation and prophethood, resurrection is one of the
serious worries in the Islamic doctrines and what matters the most is how people
shall be resurrected on the Day of Judgment. From among lots of issues about howresurrection,
there is the question whether resurrection is merely spiritual or both
physical and spiritual. Muslim philosophers have rationally dealt with the issue
masterfully; you can find different theories from those who have refuted bodily
resurrection to those who demonstrated it rationally.
In his descriptive-analytic research, the author aims to explain the issue through
Mulla Sadra’s demonstration of resurrection as the pioneer and founder of
transcendent theosophy. Having used anthropological and ontological principles
some of which he founded and some he approved, Mulla Sadra went to analyze and
demonstrate the issue rationally. The key principles he made use of are: the primacy
of existence, the individuation of existence, the graded spectrum of existence, the
trans-substantial motion, the role of form and last differentia in the true reality of a
compound entity, personal unity of existence, the role of mind in the body, the
incorporeity of the imagination faculty, the role of mind in the forms of perception,
the realization of the forms of imagination without the contribution of matter and
that man encompasses the three worlds.